Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2009

Η πρώτη απόδραση Παλαιοκώστα

«Περίπολος»
Αναλυτικό άρθρο σχετικά με την πρώτη κινηματογραφική απόδραση Παλαιοκώστα είχε δημοσιευθεί σε παλαιότερο άρθρο του ∆ηµήτρη Αδαµόπουλου στο περιοδικό της «ΠΕΡΙΠΟΛΟΥ» (εδώ), όπου γινόταν εκτενής αναφορά στις ευθύνες όχι μόνο των αρχών φύλαξης, αλλά και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Η έλλειψη µέτρων ασφάλειας στον κρατικό µηχανισµό καθιστούν την αποτροπή ανύπαρκτη και την καταστολή αδύνατη για κάθε έκνοµη ενέργεια. Η µελέτη των περιστατικών, όπως η τροµοκρατική ενέργεια κατά του Γιώργου Βουλγαράκη, η βοµβιστική ενέργεια στο Σύνταγµα και η απόδραση του Βασίλη Παλαιοκώστα από τον Κορυδαλλό, βοηθούν τις παράνοµες οργανώσεις να εντοπίσουν επιπλέον αδυναµίες του κράτους τις οποίες θα µπορούν να αξιοποιήσουν για τη δροµολόγηση εγκληµατικών ενεργειών. Η «Π» αποκαλύπτει επίσηµα στοιχεία-ντοκουµέντα για την απόδραση του Παλαιοκώστα από τον Κορυδαλλό µε ελικόπτερο στις 4 Ιουνίου 2006, διότι η περίπτωση αυτή αναδεικνύει πλείστες από τις αδυναµίες του κράτους για την αποτροπή και την καταστολή τυχόν εγκληµατικών ενεργειών...

ολόκληρο το άρθρο στο 1ο σχόλιο

Σωφρονιστικοί υπάλληλοι και πιλότος στον εισαγγελέα

Η δράση των αδελφών Παλαιοκώστα, του Νίκου και του Βασίλη

Πέντε άτομα στον εισαγγελέα

Η πρώτη απόδραση Παλαιοκώστα με ελικόπτερο
Αφοι Παλαιοκώστα: Prison break
Συνεχίστηκε η δίκη της πρώτης απόδρασης Παλαιοκώστα-Ριζάι

1 σχόλιο:

Παπουτσάκης είπε...

Η πρώτη απόδραση Παλαιοκώστα

αναδημοσίευση από το περιοδικό «Περίπολος»
Σύµφωνα µε την αναφορά του κυβερνήτη του ελικοπτέρου δηµοσίων µεταφορών της εταιρείας AIR LIFT, Βασίλη Καρίκη, και σε σχέση µε την εθνική και διεθνή (ICAO) νοµοθεσία, για παράνοµες καταστάσεις (Unlawful Interference Report), την οποία παραθέτουµε, καταγράφουµε τα εξής κύρια σηµεία: «Κατέθεσα σχέδιο πτήσης (FPL) εξ όψεως (VFR) προς την ΥΠΑ για την περιοχή προσγείωσης του ΑΓ. ΚΟΣΜΑ και απογειώθηκα από το ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ στις 17:50 στις 4 Ιουνίου 2006. Προσγειώθηκα στον Αγ. Κοσµά αναφέροντας στον Έλεγχο Εναέριας Κυκλοφορίας της ΥΠΑ (ΕΕΚ/ ΥΠΑ) για την επόµενη κλήση µετά την απογείωση». Η κατάθεση του σχεδίου πτήσης από τον κυβερνήτη του ελικοπτέρου Βασίλη Καρίκη για την προσγείωση στον Αγ. Κοσµά είναι παράνοµη διότι παραβιάζει το Π∆ 211/2003 και το Παράρτηµα 14 του ICAO που έχει γίνει νόµος του κράτους, αφού για λόγους ασφάλειας αλλά και ασφάλειας πτήσεων απαγορεύεται η προσγείωση ελικοπτέρων δηµοσίων µεταφορών σε ελικοδρόµια που δεν πληρούν τους προβλεπόµενους κανόνες ασφάλειας και τα οποία δεν είναι εγκεκριµένα από την ΥΠΑ, όπως ακριβώς συµβαίνει και µε τον Αγ. Κοσµά. Ηθικός αυτουργός όµως της παράβασης του Βασίλη Καρίκη της εταιρείας AIR LIFT είναι η ΥΠΑ διότι δεν έχει φροντίσει να δηµιουργήσει στην περιοχή της Αθήνας ένα ασφαλές και εγκεκριµένο ελικοδρόµιο, µε αποτέλεσµα πολλά ελικόπτερα να αναγκάζονται να χρησιµοποιούν τον Αγ. Κοσµά. Έτσι, ο Αγ. Κοσµάς χωρίς κανέναν έλεγχο ασφαλείας επιβατών, χειραποσκευών και αποσκευών, θα µπορούσε να αποτελέσει βάση για κάθε έκνοµη ενέργεια, τροµοκρατία, αεροπειρατεία, διακίνηση ναρκωτικών, αποδράσεις, λαθρεµπόριο, απειλές Renegated κ.ά. Θα πρέπει να σηµειωθεί ότι οι οργανωτές και οι εµπλεκόµενοι στην απόδραση είχαν εντοπίσει την έλλειψη µέτρων ασφαλείας στον Αγ. Κοσµά, καθότι, σύµφωνα µε την αναφορά του Βασίλη Καρίκη, µία εβδοµάδα πριν την απόδραση είχαν ξαναπετάξει µε ελικόπτερο από τον Αγ. Κοσµά, προφανώς για να κάνουν επιτόπια εξέταση (Site Survey) σχετικά µε τον έλεγχο ασφαλείας. Έτσι, αφού βεβαιώθηκαν για την παντελή απουσία του τελευταίου και το «µπάχαλο» του Αγ. Κοσµά, έθεσαν σε εφαρµογή το σχέδιο απόδρασης.
Υπηρεσία περιορισµένης αντίληψης
Σχετικά µε το σχέδιο πτήσης εξ όψεως (VFR) που κατατέθηκε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), σηµειώνονται τα ακόλουθα: 1ον: Η ΥΠΑ ενέκρινε το σχέδιο πτήσης προς τον Αγ. Κοσµά, προς ένα ανύπαρκτο, επισφαλές και τρωτό ελικοδρόµιο και δεν το απέρριψε (Reject) ως όφειλε για να προστατεύσει την ασφάλεια πτήσεων και την ασφάλεια των Ελλήνων πολιτών από κάθε έκνοµη ενέργεια. Προς άρση κάθε αµφιβολίας η «Π» αποκαλύπτει πίνακα της ΥΠΑ µε τα εγκεκριµένα και «ασφαλή» ελικοδρόµια, στον οποίο δεν συµπεριλαµβάνεται ο Αγ. Κοσµάς. Στην πράξη, η ΥΠΑ, που πρέπει να αποτελεί τον θεµατοφύλακα των πτήσεων, αποδέχτηκε και ενέκρινε το σχέδιο πτήσης ως προϊόν παρανοµίας, παραβαίνοντας ταυτόχρονα τα θεσµικά κείµενα του υπουργείου Μεταφορών (Π∆211/03 και Ν1815/88), τα θεσµικά κείµενα που έχει θεσπίσει η ΥΠΑ (ΕΚΑΠΑ/ ΦΕΚ Β΄ 1624/04) και ΥΠΑ/ ∆3/Α/2467/490/21-1-200 ΦΕΚ Β΄ 177/02), καθώς επίσης και τις αποφάσεις του ICAO (Annex-14), που έχουν γίνει νόµος του κράτους.
2ον: Η ΥΠΑ παραβίασε τις διατάξεις του Εθνικού Κανονισµού Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΚΑΠΑ), ο οποίος απαγορεύει τις πτήσεις ελικοπτέρων δηµοσίων µεταφορών χωρίς έλεγχο ασφάλειας επιβατών, χειραποσκευών και αποσκευών, όπως ακριβώς έγινε στον Αγ. Κοσµά. Αφού λοιπόν η ΥΠΑ ενέκρινε έστω και παράνοµα την προσγείωση του ελικοπτέρου στον Αγ. Κοσµά, όφειλε να αποστείλει κλιµάκιο ελέγχου ασφαλείας, κάτι που δυστυχώς δεν έπραξε, µε αποτέλεσµα οι δράστες, που επιβιβάστηκαν στο ελικόπτερο, να µπορούν να µεταφέρουν όπλα, χειροβοµβίδες και οτιδήποτε παράνοµο. Εξαιτίας λοιπόν της αµέλειας της ΥΠΑ µπορεί ο καθένας ανεξέλεγκτα να χρησιµοποιεί ένα ελικόπτερο για κάθε είδους έκνοµη ενέργεια. Θα µπορούσε, για παράδειγµα, να είχε µισθώσει το ελικόπτερο κάποιος τροµοκράτης και αντί για τον Κορυδαλλό, να το είχε οδηγήσει σε κάποια πρεσβεία, στη Βουλή, σε ξενοδοχείο ή και σε γήπεδο και µε τριάντα κιλά εκρηκτικών, να είχε επιφέρει µια µεγάλη καταστροφή. Αν όµως η ΥΠΑ δεν ενέκρινε, ως όφειλε, το σχέδιο πτήσης προς το παράνοµο, το επισφαλές και ανεξέλεγκτο ελικοδρόµιο του Αγ. Κοσµά και επέβαλε η πτήση να γίνει από το Ελ. Βενιζέλος, τότε θα υπήρχε ο προβλεπόµενος έλεγχος και θα είχε αποτραπεί η απόδραση ή οποιαδήποτε άλλη παράνοµη και εγκληµατική ενέργεια.
3ον: Πέραν όλων αυτών, η ΥΠΑ έπρεπε να απορρίψει το σχέδιο πτήσης εξ όψεως (VFR) για την προσγείωση του ελικοπτέρου στον Αγ. Κοσµά, για λόγους ασφάλειας πτήσεων. Και τούτο διότι ο ICAO απαγορεύει τη χρήση ελικοδροµίων, που δεν διαθέτουν πυροσβεστικά µέσα και κυρίως ασφαλή περιοχή τελικής προσέγγισης και απογείωσης (FATO-Final Approach and Take Off Area). Από τα προαναφερθέντα προκύπτει ότι η ΥΠΑ φέρει µεγάλη ευθύνη για παράβαση των διεθνών κανονισµών ασφάλειας πτήσεων και για αµέλεια, διότι δεν ήταν η πρώτη φορά που οι δράστες χρησιµοποίησαν τον ελικοδρόµιο του Αγ. Κοσµά στις 4 Ιουνίου του 2006. Το ίδιο σκηνικό είχε επαναληφθεί µία εβδοµάδα νωρίτερα. Και ο Βασίλης Καρίκης συνεχίζει στην αναφορά του: «Αφού ο ένας άνδρας κάθισε δίπλα µου και ο άλλος στο πίσω κάθισµα, απογειώθηκα από τον Αγ. Κοσµά στις 18:20 περίπου και ανέφερα στην ΥΠΑ, ανερχόµενος στα 2.000 πόδια. Οι επιβάτες µού ζήτησαν να κατευθυνθώ προς το Village Park στου Ρέντη για να δει το ελικόπτερο κάποιος φίλος τους. Πάνω από τον Ρέντη, ο πίσω επιβάτης µου πρόταξε µία χειροβοµβίδα και µου έβγαλε τα ακουστικά του ασυρµάτου, ενώ ο διπλανός µού πρόταξε ένα πιστόλι στον κρόταφο και, µε την απειλή των όπλων, µου ζήτησαν να πάω στον Κορυδαλλό. Με συνεχή απειλή µε ανάγκασαν να προσγειωθώ σε συγκεκριµένο χώρο των φυλακών και, αφού µπήκαν δύο άτοµα στο ελικόπτερο, µε ανάγκασαν να προσγειωθώ στο νεκροταφείο του Σχιστού. Μετά την προσγείωση στο Σχιστό µου ζήτησαν να σβήσω το ελικόπτερο και αφού άφησαν µια χειροβοµβίδα µέσα σε αυτό, κατευθύνθηκαν σε δύο µοτοσικλέτες. Ο ένας από αυτούς πέταξε ένα κοµπολόι στο κάθισµα λέγοντας: “Αυτό από τον Παλαιοκώστα”. Αµέσως µετά ενηµέρωσα την Αστυνοµία». Όσον αφορά το απόσπασµα αυτό της αναφοράς, ηµειώνουµε τα ακόλουθα: > Από τη στιγµή της ανεξέλεγκτης απογείωσης από τον Αγ. Κοσµά, οι δράστες οπλισµένοι θα µπορούσαν να πραγµατοποιήσουν οποιαδήποτε έκνοµη ενέργεια κατά της ζωής και της ιδιοκτησίας Ελλήνων πολιτών και κατά των συµφερόντων της χώρας. > Σύµφωνα µε το Εγχειρίδιο Αεροπορικών Πληροφοριών της ΥΠΑ (ΑΙΡ/ GREECE) και το Στρατιωτικό Εγχειρίδιο Πληροφοριών του ΥΕΘΑ (ΜΑΙΡ) που αποκαλύπτει η «Π», οι φυλακές του Κορυδαλλού έχουν χαρακτηριστεί απαγορευµένη περιοχή πτήσεων σε ακτίνα 5.000 ποδών και ύψος 5.000 ποδών. Αν και το ελικόπτερο παραβίασε την απαγορευµένη περιοχή πτήσεων, εν τούτοις η ΥΠΑ δεν εφάρµοσε τους διεθνείς κανόνες ασφαλείας πτήσεων ως όφειλε να πράξει, δηλαδή να ενεργοποιήσει το σύστηµα άµεσης επέµβασης αφενός για την παράβαση των κανονισµών, αφετέρου για απειλή τροµοκρατικής ενέργειας από αέρος (Renegated). Την ίδια αδυναµία παρουσίασε και το σύστηµα αεράµυνας του ΥΕΘΑ. Ουσιαστικά τα σχέδια που είχαν δοκιµαστεί για την αντιµετώπιση από αέρος τροµοκρατικής ενέργειας (Renegated) κατά τους Ολυµπιακούς Αγώνες µπήκαν στο συρτάρι. Αποτέλεσµα όλων αυτών ήταν να διασυρθεί η χώρα διεθνώς, αφού τα µέτρα πρόληψης, αποτροπής και καταστολής κάθε είδους εκνόµων ενεργειών είναι ανύπαρκτα λόγω µειωµένων αντανακλαστικών του κρατικού µηχανισµού.
Ρεσιτάλ ανευθυνότητας …… Για το θέµα των ευθυνών, οι αρµόδιοι µας δήλωσαν ότι δεν ευθύνεται το ΥΕΘΑ ούτε το υπουργείο ∆ικαιοσύνης ούτε το υπουργείο ∆ηµόσιας Τάξης που δεν είχαν ληφθεί τα κατάλληλα µέτρα ώστε να είναι αδύνατη η απόδραση από αέρος. Την ευθύνη την απέδωσαν στους φύλακες των φυλακών. Αυτό θα µπορούσε να χαρακτηριστεί τουλάχιστον αφελής προσέγγιση, διότι για να είναι υπεύθυνοι οι φύλακες για την από αέρος απόδραση, θα έπρεπε η πολιτεία να τους είχε διαθέσει ελικόπτερα εναέρια µέσα και να τους είχε εκπαιδεύσει για αντιµετώπιση περιστατικών απόδρασης µε ελικόπτερο. Αυτό, όµως, που προξενεί εντύπωση και δείχνει τη σύγχυση και την ανεπάρκεια της ΥΠΑ, της ΕΛ.ΑΣ. και της ΠΑ για την αντιμετώπιση έκνοµων ενεργειών, είναι το γεγονός ότι ενώ η ΕΛ.ΑΣ. διαθέτει 5 ελικόπτερα (2ΒΟ105- 3AS135) και η ΠΑ 10 ελικόπτερα στη βάση της Ελευσίνας, εντούτοις δεν µπόρεσαν να συντονιστούν, ώστε τουλάχιστον να µη διαφύγουν οι δράστες µε τις µοτοσικλέτες. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών δήλωσε στα ΜΜΕ ότι η ΥΠΑ, και κατά συνέπεια το ΥΜΕ, δεν φέρουν καµία ευθύνη για την απόδραση του Παλαιοκώστα. Μάλιστα, αιτιολόγησε και τους λόγους για τους οποίους η ΥΠΑ δεν φέρει ευθύνη στο γεγονός ότι «δεν προβλέπεται η ΥΠΑ να ελέγχει τις εξ όψεως (VFR) πτήσεις». Η αιτιολόγηση αυτή όµως δηµιουργεί αλυσιδωτές αντιδράσεις σε βάρος της χώρας και αποκαλύπτει µόνο τη µισή αλήθεια, για τους εξής λόγους: > Πράγµατι η ΥΠΑ δεν ελέγχει τις VFR πτήσεις. Το παρόν άρθρο δεν ισχυρίζεται κάτι τέτοιο. Άλλωστε, αυτό αναφέρεται στο Παράρτηµα 2 του κανονισµού του ICAO σχετικά µε τους κανόνες αέρος. Όµως, σύµφωνα µε το Εγχειρίδιο 4444 του ICAO, µε το ΑΙΡ/GREECE και µε τα παραρτήµατα 11, 12 και 15 του ICAO (Annexes 11, 12, 15), η ΥΠΑ είναι υποχρεωµένη να παρακολουθεί τις VFR πτήσεις για λόγους ασφάλειας πτήσεων (όπως τις πτήσεις σε απαγορευµένες περιοχές/ Κορυδαλλός), για σκοπούς Έρευνας και ∆ιάσωσης, καθώς επίσης και για παροχή πληροφοριών πτήσεων και µετεωρολογική ενηµέρωση. Γι’ αυτό άλλωστε η ΥΠΑ διαθέτει τοµέα για VFR πτήσεις και Κέντρο Πληροφοριών Πτήσεων (Flight Information Center), όπως ακριβώς επιβάλλουν τα θεσµικά κείµενα του ICAO που έχουν γίνει νόµοι του κράτους.
> Για την αποδοχή του σχεδίου πτήσης (VFR) από την ΥΠΑ για το παράνοµο, επισφαλές και χωρίς αερολιµενικό έλεγχο ασφάλειας ελικοδρόµιο του Αγ. Κοσµά, ουδείς ανέλαβε την ευθύνη. Πλείστα όµως ελικοδρόµια στον ελλαδικό χώρο –είτε παράνοµα είτε νόµιµα και εγκεκριµένα από την ΥΠΑ– στην ουσία είναι ανεξέλεγκτα, και ως εκ τούτου αποτελούν ελικοδρόµια προσβάσιµα στον οποιονδήποτε θέλει να τα χρησιµοποιήσει για παράνοµες δραστηριότητες, και µάλιστα µε την έγκριση της ΥΠΑ.
> Η δήλωση από τους αρµοδίους ότι δεν ευθύνεται η ΥΠΑ για την απόδραση του Παλαιοκώστα από τον Κορυδαλλό επειδή δεν προβλέπεται ο έλεγχος των πτήσεων VFR από την ΥΠΑ, δηµιουργεί µείζον εθνικό πρόβληµα στο Αιγαίο, έχει και εθνικές προεκτάσεις, διότι στην ουσία υποστηρίζουµε ότι τα τουρκικά µαχητικά αεροπλάνα µπορούν να πετούν στο Αιγαίο ανεξέλεγκτα. Αυτό προκύπτει αυτοδήλως εκ του γεγονότος ότι τα τουρκικά µαχητικά στο Αιγαίο πετάνε υπό συνθήκες όψεως VFR, όπως ακριβώς φαίνεται σε µία από τις εκατοντάδες τουρκικές αγγελίες (ΝΟΤΑΜ) που παραθέτουµε. Με δύο λόγια, εξαιτίας της ανευθυνότητας του κρατικού µηχανισµού, αποδεχτήκαµε τις τουρκικές ανεξέλεγκτες πτήσεις VFR στο Αιγαίο, µε ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια της χώρας.
Από όλα τα προαναφερθέντα, αντιλαμβάνεται και ο πλέον αδαής το έλλειµµα του κρατικού µηχανισµού στην αντιμετώπιση της τρομοκρατίας και της εγκληματικότητας. Την κρατική αυτή αδυναµία προφανώς εκμεταλλεύτηκαν και οι δράστες κατά της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα. Θα πρέπει λοιπόν η ελληνική Πολιτεία να προβεί σε άµεση αναδιοργάνωση ώστε να τοποθετηθούν ικανά στελέχη στις κατάλληλες θέσεις.