Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2007

Μια μικρή εισαγωγή στο "παρακράτος των Ζωνιανών".

Τα Ζωνιανά ή τουλάχιστον ο σκληρός πυρήνας του χωριού συμβολίζουν στο «σιωπηλό υποσυνείδητο» του Μυλοποτάμου : ...

 
χασίσι, ηρωίνη, κοκαΐνη, πόρνες, μαύρα πουκάμισα, εγωιστική ανυπακοή, και μπαλωθιές με καλάσνικοφ και πολυβόλα… Είναι ένα χωριό που έχει μείνει πεισματικά πολλά χρόνια πίσω και αυτό τον τρόπο ζωής τον θεωρεί ως μια μορφή ανταρσίας απέναντι στα υποτίθεται ξενόφερτα και προσκυνημένα ήθη των υπόλοιπων Κρητικών.
Οποιαδήποτε έννοια προόδου είναι επικίνδυνη και λογίζεται ως υποχώρηση του "ντόπιου πολιτισμού τους" που κατά βάθος όμως είναι ένα συνονθύλευμα αόριστων ηθικών και ιδεολογικών στοιχείων που έχουν φιλτραριστεί και ταυτιστεί με ύποπτα και παράνομα συμφέροντα. 
Αφού η περιοχή έχει πλήρως εγκαταλειφθεί από το Κράτος [μέγα ψέμα : αφού οι ίδιοι δεν ήθελαν ποτέ το Κράτος να ανακατεύεται στις δουλειές τους. Εξάλλου και άλλες περιοχές δεν είναι ιδιαίτερα ευνοημένες αλλά δεν κατέφυγαν στο έγκλημα για να επιβιώσουν] τότε και αυτοί μπορούν να «κάνουν ό,τι θέλουν».  

Παίρνουν τα όπλα και η ιδιότυπη ανταρσία αποδίδει πολλά λεφτά, ηδονές, παραισθήσεις, γόητρο και όπλα για τη σύνθεση του απαραίτητου soundtrack στο βουκολικό σκηνικό του Ψηλορείτη : ένα διαρκές και άσκοπο μπαμ μπουμ στον αέρα για να φεύγουν τα κακά πνεύματα που είναι οι παρείσακτοι και οι αστυνομικοί. Εκεί κοντά βεβαίως βρίσκονται και οι περίφημες φυτείες…..
Οι αστυνομικοί συνήθως τρέπονται σε φυγή γιατί δεν είναι λίγες οι φορές που κάποιος συνάδελφός τους τραυματίζεται σοβαρά ή συλλαμβάνεται από τους «αντάρτες» και γελοιοποιείται. 
Οι αστυνομικοί αρνούνται να καταστείλουν αυτή την κατάσταση γιατί έχει πλέον ξεφύγει και γιατί τα Ζωνιανά θεωρούνται «σφαγείο», «πεδίο μάχης» και «ιδιότυπο άβατο». Το αντίτιμο της παραβίασης του μπορεί να πληρωθεί ακόμη και με θάνατο.

Τα Ζωνιανά είναι ένα ορεινό χωριό, 700 μ. πάνω από τη θάλασσα. 
Έχει 1500 περίπου κατοίκους που ασχολούνται κυρίως με την κτηνοτροφία και λιγότερο με τις ελιές. Πρέπει να δικαιολογούνται κατελάχιστον οι τεράστιες επιδοτήσεις που παίρνουν κάποιοι από την Ευρώπη. 
Διαχρονικό χόμπυ της περιοχής είναι η ζωοκλοπή. Παλιότερα η περιοχή ονομάζοταν Ζούλακος (εκ του Ζου : Ζευς) και οι κάτοικοί του Ζουλακκιανοί. Καθόλου κολακευτικό. Στην απογραφή του 1920 αυτοπροσδιορίστηκαν ως Ζωνιανοί που έφερνε περισσότερο στα ζωντανά και στη ζωοκλοπή. 
 Απέδιδε καλύτερα το κύριο χαρακτηριστικό των κατοίκων που ήταν πάντα τα «ζώα» και η κτηνοτροφία. Οι ντόπιοι δεν θεώρησαν ποτέ τη ζωοκλοπή ως σοβαρό αδίκημα. Διακρίθηκαν ως ικανότατοι ζωοκλέφτες από την εποχή που τα κοπάδια ανήκαν στους Τούρκους και στα μοναστήρια. 
Απέκτησαν πανελλήνια φήμη για την ικανότητά τους αυτή. Η ζωοκλοπή όμως από βασική ανάγκη διατροφής εξελίχθηκε σε πηγή εσόδων και με τα όπλα στα χέρια, αρχικά κατά των Τούρκων και έπειτα κατά των εφησυχασμένων και «προσκυνημένων» Κρητικών δημιούργησε το υπόστρωμα της παραβατικότητας στην περιοχή και προκάλεσε στους κατοίκους εθισμό στην παρανομία και στο εύκολο χρήμα. 

Το επόμενο βήμα ήταν καταπατήσεις δημόσιων και ιδιωτικών κτημάτων, ακόμα και σε παράλιες περιοχές που ποτέ δεν είχαν σχέση οι ορεσίβιοι Ψηλορείτες. Με την απειλή των όπλων «κατακτούσαν» και οικειοποιούνταν τεράστιες εκτάσεις κατά τα συμφέροντά τους. Τα όπλα εξασφάλιζαν ΑΣΥΛΙΑ
Και οι ντόπιοι και οι αστυνομικοί και οι δικαστές θεωρούσαν πιο φρόνιμο να υποχωρήσουν μπροστά στους σκληροτράχηλους και εκβιαστές «αντάρτες» για να «μη χυθεί αίμα». Εξάλλου η περιοχή υποφέρει από βεντέτες και άδικους θανάτους. Κάποιος πρέπει πάντα να υποχωρεί. 
Οι υπόλοιποι Μυλοποταμίτες, με σκυμμένο το κεφάλι, σχεδόν πάντα υποχωρούσαν μπροστά στο θηριώδες δίκαιο των ισχυρών κουμπουροφόρων του βουνού. Έτσι εξασφαλίστηκε η ΑΝΟΧΗ των παραβατικών συμπεριφορών και η υποχωρητικότητα των τρομαγμένων Μυλοποταμιτών που ασχολούνται με «παρακατιανές» εργασίες όπως τουρισμό, αγροτικές καλλιέργειες και οργανωμένη κτηνοτροφία. Το επόμενο βήμα των «καπεταναίων» ήρθε πολύ εύκολα. 
Η ζωοκλοπή διατηρήθηκε μόνο σαν χόμπι ενώ κύρια απασχόληση από τα μέσα της δεκαετίας του 80 έγινε η καλλιέργεια χασίς με πρώτο στόχο της «παράνομης αγοράς» τις κοντινές τουριστικές περιοχές στο Ρέθυμνο και στο Ηράκλειο. Χρειάστηκαν γύρω στα δέκα χρόνια για να επεκταθούν οι δραστηριότητες και στην υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Ως φυσικό επακόλουθο ήρθε η ηρωίνη, η κοκαΐνη, όπλα και πόρνες του ανατολικού μπλοκ. 

Ειρωνία : ο αυτοαποκλεισμός των Ζωνιανών και της ευρύτερης περιοχής από τα επικίνδυνα «νέα ήθη», τους υποδούλωσε σε πραγματικά άσχετα με τον Κρητικό πολιτισμό ήθη, επικίνδυνα όχι μόνο για την Κρήτη αλλά και για την υπόλοιπη Ελλάδα.

9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Η οσμή του χασίς και της ανομίας από τα Ζωνιανά μοιάζει πλέον να καλύπτει ολόκληρη την περιοχή του ορεινού Μυλοποτάμου. Χθες το μεσημέρι, κλιμάκιο αστυνομικών διέσχισε τον ορεινό δρόμο που οδηγεί από τα Ζωνιανά στο γειτονικό χωριό Λιβάδια, προκειμένου να ερευνηθούν σπίτια του οικισμού. Πληροφορίες άλλωστε που διέρρεαν τις τελευταίες ημέρες στο νησί συνέδεαν τα τεκταινόμενα στα Ζωνιανά με πόλεμο για τα ναρκωτικά που ξέσπασε μεταξύ των Ζωνιανών με τους κατοίκους στα Λιβάδια. Κύκλοι της αστυνομίας τόνιζαν ότι «οι ντόπιοι έχουν πονηρέψει και κρύβονται σε διάφορες περιοχές», ενώ οι ίδιες πηγές σημείωναν ότι οι έρευνες θα επεκταθούν σε σπηλιές σε αναζήτηση των όπλων που υπάρχουν, αλλά δεν έχουν προς το παρόν εντοπιστεί.

Ανώνυμος είπε...

Έπειτα από έρευνα που έγινε στο σπίτι πίσω από το καφενείο του χωριού «Κορυδαλλός» συνελήφθη ο πατέρας και δύο γιοι του
Μέσα στο σπίτι βρέθηκαν σπόροι ινδικής κάνναβης, ξιφολόγχες, σφαίρες και ένα χρηματοκιβώτιο. Μέσα στο σπίτι λειτουργούσε κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης η πόρτα ήταν ασφαλείας και μπορούσε να παραβιαστεί μόνο με δυναμίτη.

Ανώνυμος είπε...

Τι δουλειά κάνεις φίλε; Ζωνιανός είμαι!

Πολλοί κάτοικοι της περιοχής ασχολούνταν με το εμπόριο ναρκωτικών και τις ένοπλες ληστείες
Σε αναζήτηση των «χημικών εργαστηρίων» που κατάφερε να «ξηλώσει» πριν από την επέμβαση των αστυνομικών δυνάμεων η «μαφία» των Ζωνιανών έχουν επιδοθεί συνεργεία ειδικών επιστημόνων της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών (ΔΕΕ) της ΕΛ.ΑΣ. σε συνεργασία με κορυφαίους επιστήμονες της οργανικής χημείας! Ανώτατοι αξιωματικοί της Αστυνομίας είναι πεπεισμένοι ότι «εδώ και πολύ καιρό στα Ζωνιανά είχε στηθεί εργαστήριο επεξεργασίας όχι μόνο κάνναβης αλλά και κοκαΐνης». Για τον λόγο αυτό οι χημικοί της ΔΕΕ με ειδικό εξοπλισμό συλλέγουν υπολείμματα διαφόρων ουσιών από όλους τους χώρους όπου εντοπίστηκαν ναρκωτικά. Τις επόμενες ημέρες στα υπερσύγχρονα εργαστήρια της Αστυνομίας θα αναλυθούν οι ουσίες αυτές προκειμένου να δοθεί κατηγορηματική απάντηση στο ερώτημα αν και κατά πόσο στην Ελλάδα στήθηκαν τα πρώτα παράνομα εργαστήρια κοκαΐνης. Χθες ήρθαν στο φως νέα στοιχεία που δείχνουν πως πολλοί κάτοικοι δεν είχαν ως κύρια απασχόληση την κτηνοτροφία, όπως δήλωναν, αλλά το εμπόριο ναρκωτικών, τις ένοπλες ληστείες ή την παροχή προστασίας σε ιδιοκτήτες νυκτερινών κέντρων διασκέδασης. Χαρακτηριστικό είναι το ανέκδοτο που κυκλοφορεί σε καφενεία του Ρεθύμνου: «Τι δουλειά κάνεις, μωρέ σύντεκνε;». «Τι δουλειά να κάνω... Ζωνιανός είμαι!».

Ανώνυμος είπε...

«Ζήτων η δημοκρητία!»

Λένε ότι ο κινηματογράφος συχνά αντιγράφει τη ζωή- ή και το αντίθετο-, όμως η ρήση μάλλον δεν ισχύει αυτή την εποχή στην περίπτωση της Μεγαλονήσου. Αν βάλουμε δίπλα δίπλα την Κρήτη όπως την είδαμε προσφάτως στον κινηματογράφο και την Κρήτη όπως τη βλέπουμε τώρα από τα γεγονότα στα Ζωνιανά, θα δούμε δύο εντελώς αντίθετους κόσμους. Η πρόσφατη ελληνική παραγωγή τίμησε και με το παραπάνω την Κρήτη. Η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία τής ως σήμερα κινηματογραφικής περιόδου είναι ο «Εl Greco» του Γιάννη Σμαραγδή, ο οποίος όπως μάθαμε χθες έχει ξεπεράσει το μισό εκατομμύριο εισιτήρια πανελληνίως.

Θαυμάσια όμως είναι και η πορεία της κωμωδίας «Πρώτη φορά νονός» της Ολγας Μαλέα, που εκτυλίσσεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στην Κρήτη της δεκαετίας του ΄60.

Δύο διαφορετικές ταινίες, αλλά η Κρήτη- ως χώρος αλλά και ως ιδέα- κατά περίεργο τρόπο είναι ο φωτεινός άξονάς τους. Από τη μία πλευρά ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος του Σμαραγδή έχει την όψη του κρητικού λεβέντη που μετέφερε στην Ευρώπη τον ελληνικό πολιτισμό, όχι μόνο ζωγραφίζοντας, αλλά άμα λάχει και χορεύοντας παραδοσιακούς κρητικούς χορούς. Από την άλλη πλευρά ο «Νονός» της Μαλέα εστιάζει σε όλες τις χαριτωμένες γραφικότητες που έχουν συνδυαστεί με τους Κρητικούς και μας προκαλούν χαμόγελα, όχι μόνο στον κινηματογράφο αλλά και στην πραγματικότητα: η ιδιαίτερη- δυσνόητη στην υπόλοιπη Ελλάδα- κρητική ντοπιολαλιά, τα κεφαλομάντιλα, οι βράκες και οι μαυροπουκαμισάδες, οι πίτες, εκφράσεις όπως «αλευροκινισμένος» (για τους ομοφυλόφιλους), ο πονηρός κομματάρχης του Αντώνη Καφετζόπουλου να φωνάζει «Ζήτων η δημοκρητία!» και διάφορα τέτοια.

Κάποιοι ένιωσαν υπερήφανοι ως Ελληνες βλέποντας τον «Greco» και κάποιοι γέλασαν με την καρδιά τους παρακολουθώντας την αστεία όψη των Κρητικών στο «Πρώτη φορά νονός». Οχι για πολύ όμως. Η Κρήτη των δύο ταινιών είναι ένας παραμυθένιος τόπος και η προσγείωση στην πραγματική Κρήτη, την Κρήτη του 2007, απότομη. Ακροβολισμένοι ένοπλοι, μάχες με την Αστυνομία, τραυματίες στο νοσοκομείο σε κρίσιμη κατάσταση. Σε κρητικές περιοχές όπως τα Ζωνιανά θέση δεν έχει το πνεύμα και το χιούμορ, αλλά η παρανομία, το μίσος, η βεντέτα και το αίμα.

Το ερώτημα είναι γιατί εν έτει 2007 ο πρωτόγονος «πολιτισμός» των Ζωνιανών παραμένει ακόμη ζωντανός μετατρέποντας την ανοιχτόκαρδη Κρήτη σε νησί χειρουργικών επεμβάσεων ανοιχτής καρδιάς….

Ανώνυμος είπε...

Πως φτάσαμε σε αυτόν τον εξευτελισμό
Τα τελευταία γεγονότα στον ορεινό Μυλοπόταμο κάνουν επί μέρες το γύρο του κόσμου με σχόλια απαξιωτικά για το νησί μας.
Για κάποιους από μας τους Κρητικούς όλα αυτά ήταν αναμενόμενα. Είναι πολλά τα λεφτά και τα συμφέροντα μεγάλα, και απαιτείται πολιτικός μπέτης για να δουλέψει το σύστημα. Διότι δεν πρόκειται για λιανοπούλι, αλλά για υπερχονδρική διακίνηση σκληρών ναρκωτικών.
Πώς φτάσαμε όμως σ’ αυτό τον εξευτελισμό (γιατί περί ξεφτίλας πρόκειται);
Οι ευθύνες τεράστιες και σε πολλούς...
Ευθύνες σε όλες τις μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις, που όχι μόνο δεν είχαν το τσαγανό να επιληφθούν, αλλά με τον τρόπο τους συνετέλεσαν στη διόγκωση της ξεφτίλας.
Ευθύνες στους πολιτικούς των δύο κομμάτων εξουσίας που υποθάλπουν όλα αυτά τα υποκείμενα και τους παρέχουν συνδρομή όταν τύχει και τους τσιμπήσει κάποιος "αμύητος" αστυνομικός.
Ευθύνες στην πολιτική και φυσική ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ. που "συνθηκολογεί" ατάκτως με τους κακοποιούς. Πότε ελέγχθηκαν όλοι αυτοί οι μαυροπουκαμισάτοι με τα δασιά στήθια και τις βαριές καδένες; Πότε ελέγχθηκαν οι "τεσσεραεπιτεσσεράδες" με τα φιμέ τζάμια και τους αόρατους αριθμούς κυκλοφορίας; Πότε ελέγχθηκαν οι διάφοροι ψευτόμαγκες με τα ακριβά αυτοκίνητα και τη λίγδα στο σβέρκο, που γυρνάνε ολονυχτίς στα σκυλάδικα και στα μπαράκια;
Ευθύνες στις τοπικές κοινωνίες που συναλλάσσονται καθημερινά με όλα αυτά τα αποβράσματα και οσάκις παραστεί ανάγκη καταπίνουν τη γλώσσα τους και βουβαίνονται.
Ευθύνες στα αθηναϊκά ΜΜΕ που ασχολούνται με το ζήτημα εντελώς επιδερμικά και όσο "πουλάει", και μόλις το ζάχαρο του Αρχιεπισκόπου πιάσει τους τρεις σταυρούς το ξεχνούν!!
Ευθύνες στους κοινοτάρχες και στους δημάρχους της περιοχής που υποθάλπουν τους μαφιόζους κάνοντας "τουμπεκί ψιλοκομμένο".
Ευθύνες στην κοινωνία, που όχι μόνο ανέχεται τις ψευτοπαλικαριές των νταήδων, αλλά επιπλέον ενίοτε τους επιδοκιμάζει. Ποιοι βαφτίζουν "λεβεντιά" και "έθιμο" τις πολεμικές δραστηριότητες των αποβρασμάτων αυτών; Ποιοι από εμάς συγκρούστηκαν όταν στους γάμους και στα πανηγύρια βγάζουν τα "σιδερικά" τους και "ξερνούν" το θάνατο;
Ευθύνες τεράστιες των πνευματικών ανθρώπων του νησιού μας που συνένοχα σιωπούν. Τόλμησε κάποτε ο πρώην πρύτανης κ. Γιώργος Γραμματικάκης και πήρε μια γενναία πρωτοβουλία. Πέρασαν έκτοτε 15 ολόκληρα χρόνια, χωρίς το ελάχιστο αποτέλεσμα. Πήρε κι ο πρώην υπουργός Δημόσιας Τάξης Γιώργος Βουλγαράκης ανάλογη πρωτοβουλία στρατεύοντας γνωστές προσωπικότητες της τέχνης. Ξεχάστηκε γρήγορα γιατί οι θέσεις ήταν αμισθί!
Έως ότου όμως οι πνευματικοί άνθρωποι θα σιωπούν και οι αγνοί κάτοικοι του νησιού μας θα βουβαίνονται απαθώς, ίσαμε οι πολιτικοί μας άνδρες εξαργυρώνουν με ψήφους την κατάντια αυτή και μέχρι οι πολιτικοί αρχηγοί να "εξιτάρονται" από τις μπαλοθιές των κουμπουροφόρων, αλλά και έως ότου τα αθηναϊκά ΜΜΕ ασχολούνται με το ερωτικό δράμα της Βροχοπούλου και τον πισινό του Τσέλιου, οι έμποροι του θανάτου θα καταλάβουν ολόκληρο το νησί, το οποίο θα παραδοθεί αμαχητί στους αριθμούς των μετρητών και τις κάννες των "Καλάσνικοφ".

Matt είπε...

Τώρα χωρίς πλάκα, νομίζω πως θα πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε σοβαρά τη (μερική) αυτονομία του νησιού μας, σαν απόρροια μιας αλλαγής της πολιτειακής δομής της χώρας, σε ομοσπονδία. Είναι εξοργιστικό να βλέπουμε μπάτσους από την Αθήνα να το παίζουν ράμπο με κουκούλες και να τρομοκρατούν παιδιά και γέρους. Είναι επίσης εξοργιστική η αδιαφορία του αθηνοκεντρικού κράτους για την ελληνική επαρχία γενικότερα, η οποία έχει βέβαια συμβάλλει στο να παρατηρούμε αυτά τα άθλια φαινόμενα, σε πολλές απομονωμένες και απαξιωμένες περιοχές της παρτίδας μας.
Από την άλλη η Κρήτη θα μπορούσε να διαθέτει τους απαραίτητους πόρους για την οικονομική της ανάπτυξη πολύ εύκολα, αν παρέμενε ένα -ακόμα και μικρό μέρος- από τους φόρους που παράγονται στο νησί (μόνο το φπα 20% από τις δαπάνες του κάθε τουρίστα κάθε χρόνο, είναι ένα τεράστιο ποσό). Αυτό είναι εφικτό σε μια ομοσπονδία, όπως είναι εφικτή και η νομοθετική κατοχύρωση των ιδιαίτερων πολιτιστικών μας εκδηλώσεων (όπως αυτό της οπλοχρησίας σε πανηγυρικές εκδηλώσεις).
Κακά τα ψέμματα, έχουμε το δικαίωμα στην πρόοδο όπως και οι κάτοικοι της Αθήνας. Δηλαδή οι Γερμανοί, οι Ελβετοί και όλοι οι άλλοι ευρωπαϊκοί λαοί που έχουν ομοσπονδιακή δομή στη χώρα τους τι το μεμπτό έχουν; Αν μη τι άλλο, θα γούσταρα πολύ να βλέπω μια σημαία με την Κρήτη, δίπλα στην Ελληνική και τη σημαία της Ε.Ε

Ανώνυμος είπε...

Μανθούλη αμε σε κάνα ξερονήσι να ιδρύσεις δικό σου κρατίδιο με τους δικούς σου νόμους και άσε εμάς στην ησυχία μας!Τσε όσοι λένε βλακώδεις γνωμικά ας πάν να μείνουνε κάνα χρόνο στα Ζωνιανά!Όχι περισσότερο!Αιντε χαιρετώ σας τσε καλά μυαλά!

Ανώνυμος είπε...

Διαβασα ολα τα κειμενα ναι χασις κοκα πορνες και πολλα οπλα συμφωνω. Τα Ζωνιανα τη δεκαετια του80 αδειασαν για τον λογο που δεν υπηρχαν δουλειες.Οι οικογενειες που εμειναν ηταν φτωχες,τοτε βρεθηκαν καπιοι οπο το πολιτικο κοσμο και επιχειρηματικο,οπου εισεβαλαν στο χωριο τους για να τους πλουτισουν.Τους καλυβαν τους βγαζαν απο τη φυλακη.ΟΙ ΖΩΝΙΑΝΟΙ ΗΤΑΝ ΕΡΓΑΤΕΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ με καλο μεροκαματο.Αυτα τα λιγα απο εμενα.

Ανώνυμος είπε...

Διαβασα ολα τα κειμενα ναι χασις κοκα πορνες και πολλα οπλα συμφωνω. Τα Ζωνιανα τη δεκαετια του80 αδειασαν για τον λογο που δεν υπηρχαν δουλειες.Οι οικογενειες που εμειναν ηταν φτωχες,τοτε βρεθηκαν καπιοι οπο το πολιτικο κοσμο και επιχειρηματικο,οπου εισεβαλαν στο χωριο τους για να τους πλουτισουν.Τους καλυβαν τους βγαζαν απο τη φυλακη.ΟΙ ΖΩΝΙΑΝΟΙ ΗΤΑΝ ΕΡΓΑΤΕΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ με καλο μεροκαματο.Αυτα τα λιγα απο εμενα.