Κυριακή, 26 Ιανουαρίου 2014

Αν θέλετε να πάρετε μόνο ένα φάρμακο, επιλέξτε το ιχθυέλαιο [υγεία] [διατροφή]

Υπάρχουν κάποια ακόρεστα λιπαρά οξέα, που δεν συντίθενται στον οργανισμό, όπως το λινολενικό και το λινολεϊκό και πρέπει να λαμβάνονται με την τροφή μας, γι αυτό και λέγονται ...
 
απαραίτητα λιπαρά οξέα. Ταξινομούνται στα ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα και αποτελούνται από 18 άτομα άνθρακα.
Από αυτά παράγονται τα εικοσανοειδή, ισχυρές ορμόνες που συντίθενται σε όλα τα κύτταρα του υλικού μας σώματος. 
Το κάθε κύτταρο είναι και ένας «αδένας», για την παραγωγή αυτών των ορμονών, γι αυτό και λέγονται αυτοκρινείς ορμόνες. Δρουν σαν βιοχημικοί μεσολαβητές για τη μετάδοση των κυτταρικών ερεθισμάτων από τη μεμβράνη στο εσωτερικό του κυττάρου. 
Τα διακρίνουμε σε καλά και κακά εικοσανοειδή. 
Και τα δύο είναι απαραίτητα για την καλή λειτουργία του οργανισμού, απλά έχουν αντίθετες δράσεις. 
Τα κακά εικοσανοειδή συμβάλλουν στην σύσπαση των αγγείων, αυξάνουν την πηκτικότητα του αίματος και ευθύνονται για τη δημιουργία του θρόμβου, και γενικότερα των φλεγμονών. 
Αυτό είναι εντελώς απαραίτητο για να σταματήσει μια αιμορραγία μετά από κάποιο τραυματισμό, αλλά είναι πολύ επικίνδυνο, όταν συμβάλλουν στη δημιουργία θρόμβου μέσα στα αγγεία και κατά συνέπεια συντελούν στη δημιουργία εμφραγμάτων,αν ο θρόμβος καταλήξει στην καρδιά ή εγκεφαλικού, αν πάει στο κεφάλι. 
Επίσης είναι χρήσιμα για τη δημιουργία φλεγμονής όταν υπάρχει κάποιο μικρόβιο, όχι όμως για την πρόκληση αλλεργιών και των φλεγμονών στα αυτοάνοσα νοσήματα.

Δείκτης του ποσού των κακών εικοσανοειδών είναι το Αραχιδονικό όξύ, ενώ το εικοσιπεντανοϊκό ανήκει στα καλά εικοσανοειδή. 
Ο λόγος Αραχιδονικού οξέως προς Εικοσιπεντανοϊκό οξύ, AA/EPA, είναι ο καλλίτερος τρόπος για να εκτιμήσουμε την αναλογία “καλών” και “κακών” εικοσανοειδών στο αίμα μας και είναι ο καλλίτερος δείκτης της υγείας μας.  
Θεωρούμε ότι όταν η αναλογία αυτή κυμαίνεται μεταξύ 1,5 και 3,0 βρισκόμαστε στη Ζώνη ευεξίας, δηλαδή έχουμε σωματική, αλλά και ψυχική και πνευματική υγεία. Όσο μεγαλώνει ο λόγος, σημαίνει μεγαλύτερη αναλογία κακών εικοσανοειδών, άρα μεγαλύτερες πιθανότητες για χρόνια νοσήματα, σωματικά, αλλά και ψυχονοητικά. 
Η ανάλυση του προφίλ των ω-3 λιπαρών οξέων, είναι ο καλλίτερος και ακριβέστερος δείκτης για να προβλέψουμε αν διατρέχουμε σοβαρό η όχι κίνδυνο, για καρδιαγγειακές παθήσεις, εμφράγματα, εγκεφαλικά, καρκίνο και εν γένει χρόνια νοσήματα. 

Ο συνήθης τρόπος διατροφής μας, ευνοεί την αύξηση της ποσότητας του ΑΑ, πού κατ’ επέκταση οδηγεί στην αύξηση των κακών εικοσανοειδών που ευθύνονται για τις φλεγμονές, τα προβλήματα του νευρικού συστήματος, την αύξηση του κινδύνου καρδιαγγειακών επεισοδίων και άλλων προβλημάτων. Γι αυτό και τα ονόμασαν κακά εικοσανοειδή. 

Κι όταν λέω ο συνήθης τρόπος διατροφής, ποίος είναι αυτός; 
1) Η υπερβολική λήψη θερμίδων με το φαγητό 
2) η υπερβολική κατανάλωση υδατανθράκων, όπως μακαρόνια, ψωμιά, γλυκά 
3) η υπερβολική λήψη κεκορεσμένων λιπαρών οξέων, όπως οι διάφορες μαργαρίνες 
4) η υπερβολική κατανάλωση κόκκινου κρέατος.

Ποία διατροφή ευνοεί την παραγωγή καλών εικοσανοειδών και επομένως τη μείωση των φλεγμονών, του κινδύνου καρδιαγγειακών επεισοδίων και άλλων προβλημάτων; Τα άφθονα λαχανικά, το ψάρι, τα φρούτα, το ελαιόλαδο και το σημαντικότερο η σωστή αναλογία υδατανθράκων, πρωτεϊνών και λίπους στα καθημερινά μας γεύματα.

Το ευτύχημα από τη μελέτη των εικοσανοειδών είναι ότι μπορούμε να τα ρυθμίσουμε, σ’ ένα μεγάλο βαθμό, με τη σωστή διατροφή. 

Ο άλλος τρόπος για να βοηθήσουμε τη σωστή αναλογία AA/EPA είναι η λήψη ιχθυελαίου . 
Παίρνοντας ιχθυέλαιο, αυξάνουμε την ποσότητα του EPA και κατά συνέπεια τα καλά εικοσανοειδή, με αποτέλεσμα, μείωση των φλεγμονών, καλλίτερες κυτταρικές μεμβράνες, προστασία των αγγειακών τοιχωμάτων και μείωση του κινδύνου καρδιαγγειακών παθήσεων μέχρι και 70%. 
Ακόμα προστασία από την οστεοπόρωση, το Αλτσχάϊμερ, μείωση των πόνων από τα αρθριτικά και γενικότερα βελτίωση της υγείας.

Εκείνο όμως που πρέπει να προσέξτε, είναι η ποιότητα του ιχθυελαίου. Κυκλοφορούν πολλά στο εμπόριο. Αναζητείστε αυτά που είναι αποσταγμένα και έχουν υψηλή συγκέντρωση ΕΡΑ και DHA. 
Γιατί; Γιατί οι θάλασσες και κατά συνέπεια τα ψάρια και τα ιχθυέλαια που προέρχονται απ’ αυτά, λόγω της μόλυνσης του περιβάλλοντος έχουν μεγάλες συγκεντρώσεις βαρέων μετάλλων, που είναι επικίνδυνα για την υγεία.
 Για το λόγο αυτό, κυκλοφορούν στο εμπόριο ιχθυέλαια αποσταγμένα, που έχουν έτσι καθαρισθεί από επιβλαβείς και άχρηστες ουσίες, δεν περιέχουν βαρέα μέταλλα και επίσης έχουν υψηλές συγκεντρώσεις EPA και DHA και μπορούν να βελτιώσουν τη σχέση AA/EPA, δηλ. να μειώσουν την παραγωγή κακών εικοσανοειδών και να αυξήσουν την παραγωγή των καλών.

Τι είναι το DHA; Είναι ένα άλλο ω-3 λιπαρό οξύ μακράς αλυσίδας και αποτελεί το βασικό συστατικό του λίπους του εγκεφάλου. Να ξέρετε ότι περισσότερο από το 60% του καθαρού βάρους του εγκεφάλου είναι λίπος. 
Το DHA, είναι απαραίτητο για την κατασκευή του νευρικού ιστού και βοηθάει τις λειτουργίες του νευρικού μας συστήματος. Γι αυτό τα ιχθυέλαια βοηθούν την μνήμη, την κατάθλιψη, την ικανότητα συγκέντρωσης και πολλά άλλα. 

Τρώτε λοιπόν με μέτρο, τρώτε σωστά συνδυάζοντας πάντοτε πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, κυρίως με τη μορφή λαχανικών και φρούτων, ελαιόλαδο, πίνετε άφθονο νερό και παίρνετε σαν συμπληρώματα καλής ποιότητας ιχθυέλαιο. 
Μετρήστε αν μπορείτε το λόγο ΑΑ/ΕΡΑ. Είναι δείκτης της καλής λειτουργίας του κυττάρου γενικότερα , σας δίνει πληροφορίες για τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων που τυχόν διατρέχετε, για την έκταση των φλεγμονών που υπάρχουν στο σώμα σας και αν το ιχθυέλαιο που παίρνετε, στην ποσότητα που το παίρνετε σας καλύπτει.

Δρ.  Αγγελική Τριανταφύλλου – Πιτίδη
Ιατρός Μικροβιολόγος
Αν.Καθηγήτρια Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών

Δεν υπάρχουν σχόλια: