Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2008

Η « Κατασκευή» της πραγματικότητας και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

- ή -
Πως να μη γινόμαστε χειραγωγούμενα θύματα.
« Η «κατασκευή» της πραγματικότητας και τα ΜΜΕ.
Κατασκευή και όχι μεταφορά, όπως θα περίμενε κανείς, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη για πιστή απόδοση της πραγματικότητας. Πράγματι η διαμεσολάβηση μεταξύ πηγής και της πληροφορίας και λήψης της από τον τελικό δέκτη είναι μια δημιουργική διαδικασία, που περιλαμβάνει αξιολογήσεις, επιλογές, γλωσσική και οπτική απόδοση, σύνθεση. Όλα αυτά δικαιολογούν το χαρακτηρισμό της κατασκευής. Η κατασκευή όμως πρέπει να είναι τέτοια ώστε στο τέλος της διαδικασίας να αποδίδεται πιστά η πραγματικότητα της αφετηρίας της, να είναι δηλαδή μια ανακατασκευή της πραγματικότητας που προϋπάρχει της διαμεσολάβησης των ΜΜΕ. Αυτή είναι η αρμόζουσα στην ενημέρωτική αποστολή των ΜΜΕ «κατασκευή». Εντούτοις, καθώς η κατασκευή είναι δημιουργική δράση, μπορεί ο δημιουργός- κατασκευαστής, επεμβαίνοντας στην πρώτη του ύλη, να… την εξωραΐσει ή ασχημίσει, να την απονευρώσει ή δραματοποιήσει, να της δώσει μεγαλύτερες ή μικρότερες διαστάσεις από τίς αληθινές, τελικά να την αναμορφώσει, αλλιώσει, παραχαράξει. Αυτή είναι η παθολογική μορφή της κατασκευής. Θα πρόκειται τότε για νέα κατασκευή, αλλοιώτικη της προϋπάρχουσας πραγματικότητας. Ο τίτλος του Συνεδρίου καλεί για εξέταση της κατασκευής υπό όλες τις δυνατές μορφές της.
Δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι τα ΜΜΕ προσφέρουν σε αρκετά μεγάλο βαθμό και «κατασκευές» πιστές στην πραγματικότητα, δηλαδή χωρίς αλλοιώσεις ή τουλάχιστον ουσιώδεις αλλοιώσεις. Τούτο συμβαίνει κυρίως σε επιμέρους θέματα («ουδέτερα» ή θέματα όπου η πιστή μετάδοση της πληροφορίας είναι αναπόφευκτη)….
Υπαρκτή όμως στη σημερινή μας επικοινωνιακή πραγματικότητα είναι και η παθολογική μορφή κατασκευής. Η λογική της αγοράς, που .... ......κυριαρχεί ιδίως στα ιδιωτικά ΜΜΕ (κατά κανόνα, κερδοσκοπικές επιχειρήσεις), μετατρέπει συχνά την είδηση σε εμπόρευμα (γι’ αυτό π.χ. η δραματοποίηση της καθημερινής ζωής). Τούτο ήδη αφαιρεί από την είδηση μέρος της γνησιότητας της. Συγχρόνως, αυτός που εξουσιάζει την επικοινωνική διαδικασία έχει αντικειμενικά τη δυνατότητα να επιδιώξει χειραγώγηση του πολίτη πρός μια κατεύθυνση σύμφωνη με τις απόψεις και τα συμφέροντά του, πρός τη διαμόρφωση μιας κοινωνίας της δικής του προτίμησης. Στην επιδίωξη αυτή μπορεί να συμβάλει η κατασκευαζόμενη πραγματικότητα. Για μια τέτοια βαθμιαία κατασκευή αρκεί πολλές φορές και ελαφρότατη «διόρθωση» της είδησης. Το κυριότερο όμως ( και ευρέως εφαρμοζόμενο) μέσο για το σκοπό αυτό το προσφέρει η δυνατότητα επιλογής, ιεράρχησης και αποσιώπησης ειδήσεων.
Το μεγαλύτερο μέρος των όσων συμβαίνουν καθημερινά ανά τον κόσμο μοιραία δεν μπορεί να φθάσει (λόγω της πληθώρας τους) και δεν φθάνει πράγματι στον αναγνώστη, ακροατή ή τηλεθεατή. Στήν αναγκαία διαδικασία της επιλογής των ειδήσεων, πολλά συμβάντα είτε υποβαθμίζονται είτε κόβονται τελείως, αποκρύπτονται, «ξεχνιούνται». Άλλα πάλι παίρνουν δυσανάλογα μεγάλες, συχνά τρομακτικές διαστάσεις. Η διάκριση του τι είναι «είδηση» ( κατ’ ακριβολογία, τι είναι μεταδόσιμη είδηση) και τι όχι και η ιεράρχηση των μεταδόσιμων ειδήσεων γίνονται στην καλύτερη περίπτωση με υποκειμενικά κριτήρια ( τις απαραίτητες σχετικές αξιολογήσεις δυσχερώς τις συμμερίζονται εξίσου όλοι) και στη χειρότερη με κριτήρια σκοπιμότητας που καταλήγουν στη διαμόρφωση μηχανισμού ελέγχου της «πραγματικότητας».
Η διαμόρφωση αλλοιωμένης πραγματικότητας διευκολύνεται αν ο δέκτης του έντυπου ή ηλεκτρονικού μηνύματος το προσλαμβάνει παθητικά. Φαινόμενο συνηθέστατο, όταν το μήνυμα περνάει από την ηλεκτρονική εικόνα, που καθηλώνει, ακινητοποιεί ( και πνευματικά) τον μέσο θεατή, ιδίως εκείνον που είναι ευεπίφορος σε ανορθολογικές σκέψεις και συμπεριφορές. Αυτές οι συμπεριφορές, μάλιστα, συχνά εκτρέφονται και ενισχύονται με ιδιαίτερο ζήλο από τα ΜΜΕ, αφού διευκολύνουν τη χειραγώγηση του πολίτη. Πάθη και φανατισμοί, δεισιδαιμονίες και μεταφυσικές ενοράσεις είναι καταστάσεις αρεστές στούς κάθε λογής σύγχρονους δημαγωγούς. Αντίθετα η νηφάλια και ήρεμη σκέψη και ο ορθολογισμός οδηγούν στην καλύτερη κατανόηση και εξήγηση του όποιου μεταδιδόμενου για ενημέρωση μηνύματος. Ανοίγει τα μάτια και εκείνου που είχε ως τώρα άγνοια. Αλλά δυσκολεύει την εμπορευματοποίηση της είδησης και ενισχύει την ενεργό στάση, επομένως και τη δυνατότητα αντίστασης του δέκτη.
Συνήθως, σχετικά με τις κακές επιλογές ή τα χαμηλού επιπέδου δημοσιεύματα ή εκπομπές, λέγεται από πολλούς αρμόδιους των ΜΜΕ ότι την ευθύνη για την ποιότητά τους την έχει ο δέκτης- καταναλωτής, αφού τελικά αυτός αποδέχεται την προσφορά ( «αυτά θέλει ο κόσμος»), ενώ είναι ελεύθερος να την απορρίψει ( «αν δεν του αρέσει, ας μην αγοράσει την εφημερίδα ή ας αγοράσει άλλη ή ας κλείσει το ραδιόφωνο ή την τηλεόραση ή ας γυρίσει το κουμπί σε άλλο σταθμό»). Η θέση αυτή, αν είναι ειλικρινής, παραγνωρίζει, πρώτον, ότι οι επιλογές είναι περιορισμένες, ο κίνδυνος αλλοιωτικής επέμβασης στην πραγματικότητα είναι γενικευμένος και η προτίμηση θα πρέπει να δοθεί σε κάποια επιλογή για να μη μείνει αυτός που θέλει ενημέρωση σε πλήρες σκότος. Και παραγνωρίζει, δεύτερον, ότι ο καταναλωτής μπορεί να συμμετέχει ενεργά και αποτελεσματικά, αφού πρώτα έχει πλήρη και αντικειμενική ενημέρωση, την οποία όμως του στερούν.

(Από τον Πρόλογο των πρακτικών του Διεθνούς Συνεδρίου που έγινε στην Αθήνα τον Απρίλιο 1996 από το τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, γραμμένο από το Προέδρο της Επιστημονικής Επιτροπής Καθηγητή της Νομικής Σχολής κ. Μιχάλη Σταθόπουλο). Η «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ» ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ, Εκδόσεις ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ( Πρώτη έκδοση: Μάρτιος 1998).

αναδημοσίευση από το "Απόψεις για τη Μονή Βατοπαιδίου"

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ο ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟΣ ΦΑΣΙΣΜΟΣ

Μια πολύ ενδιαφέρουσα ποσοτική και ποιοτική έρευνα του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΙΟΜ) σε συνεργασία με το Εργαστήριο Κοινωνικής και Πολιτικής Ανάλυσης ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών παρουσιάσθηκε την Πέμπτη 14 Νοεμβρίου στο Athens Plaza Hotel.
Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την έρευνα έρχονται να επιβεβαιώσουν με τον πλέον επιστημονικό τρόπο πόσο κατευθυνόμενα είναι τα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων των ιδιωτικών σταθμών.
Σε ότι αφορά την προβολή πολιτικών προσώπων μέσω των καναλιών, τα πρωτεία κρατά ο κ. Γ. Παπανδρέου με μόλις …...πέμπτο τον Πρωθυπουργό κ. Κ. Καραμανλή.
Σε ότι αφορά τη θεματολογία, υπερτερούν τα θέματα καθημερινότητας (π.χ ποσό κάνει το αγγουράκι ή το λαχανάκι Βρυξελλών) και κοινωνικής πολιτικής, και οι υπεύθυνοι του… «παραμυθιού των οκτώ» θεωρούν ήσσονος σημασίας ότι συμβαίνει στο εξωτερικό, όσο σημαντικό και εάν είναι.
Τα κανάλια «στην αγωνία τους για τηλεθέαση ΔΙΑΝΕΜΟΥΝ αντί για ειδήσεις, ....ΑΠΟΨΕΙΣ. Και, μάλιστα, τις πρωτογενείς απόψεις διαμεσολαβούμενες.
Δηλαδή, δεν έχει και τόση σημασία ποια άποψη θα σχηματίσει ο θεατής τους παρακολουθώντας μία συζήτηση, για παράδειγμα, αλλά επιχειρούν με τους σχολιαστές τους (και την βοήθεια ενίοτε προσκεκλημένων "ειδικών" και μη) ΝΑ ΠΟΥΝ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ, από την παρακολούθηση της συζήτησης.
Αυτή η τακτική οδηγεί και στην παραβίαση μιας- που μέχρι πριν μερικά χρόνια, εθεωρείτο ακρογωνιαία- αρχή της δημοσιογραφίας: ΤΟ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΕΙΔΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, οι ειδήσεις είναι σε μεγάλο βαθμό χρωματισμένες. Και μάλιστα τις περισσότερες φορές αρνητικά και επικριτικά.
Το φαινόμενο της Κομματικής δημοσιογραφίας ενδημεί στον ελληνικό τύπο δεκαετίες τώρα, ΑΠΟΡΌΛΟ ΠΟΥ το σύνταγμα απαιτεί από τα κανάλια αντικειμενικότητα (κι όχι από τις εφημερίδες). Και το φαινόμενο υπάλληλοι κομμάτων να εμφανίζονται ως δημοσιογράφοι - σχολιαστές δεν έχει προηγούμενο.
Το σχέδιο είναι η «ιταλοποίησης» του πολιτικού μας συστήματος και το ξεπέταγμα μέσα από τις στάχτες του … «Φοίνικα». Γιατί πίσω από την ψευδαίσθηση της τηλεοπτικής (ιδιωτικής) δημοσιογραφίας ενεδρεύει ο φασισμός.
Ένας φασισμός του χειρίστου είδους όπως τον χαρακτήριζε ο μεγάλος Μάνος Χατζηδάκης. Ο φασισμός της σαχλαμάρας του Μακιαβέλι, χωρίς ηθικούς φραγμούς στο βωμό της κατατρόπωσης του αντίπαλου με οποιοδήποτε μέσο, θεμιτό ή αθέμιτο.

Ανώνυμος είπε...

Τί τα θές φίλε μου, μας έφεραν την ιδιωτική τελεόραση υποτίθεται για να μην έχει το μονοπώλιο της ενημέρωσης η εκάστοτε κυβέρνηση με τα κρατικά κανάλια.
Τώρα πήγαμε στο άλλο άκρο όπου οι επιχειρηματίες / καναλάρχες χρησιμοποιούν το ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΓΑΘΟ των συχνοτήτων για να εκβιάζουν τις εκάστοτε κυβερνήσεις για να παίρνουν χοντροδουλειές από το κράτος.
Πρέπει να σταματήσει πιά αυτό το έγκλημα, δηλητηριάζουμε την καθημερινότητά μας.
Αναρωτιέμαι πώς το έχουν λύσει το πρόβλημα στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Καλά θα κάνει να το ψάξει η κυβέρνηση ΣΤΑ ΣΟΒΑΡΑ, όχι σαν εκείνο το ξεκάρφωμα του "βασικού μετόχου" του Ρουσόπουλου.