Πέμπτη 12 Απριλίου 2007

Για πρώτη φορά ο πάπας εκφράζει τις απόψεις του πάνω στην Εξέλιξη (διακρίνεται από κάποια μετριοπάθεια)

Ο πάπας Benedict, διατύπωσε για πρώτη φορά τις απόψεις του πάνω στο θέμα της εξέλιξης. Ο ποντίφικας πιστεύει ότι η επιστήμη έχει «στενέψει» την έρευνα για την προέλευση της ζωής και οι Χριστιανοί πρέπει να υιοθετήσουν μια ευρύτερη μέθοδο προσέγγισης στην ερώτηση : «πως προήλθε η ζωή».

Ο πάπας πιστεύει επίσης ότι η δαρβινιστική θεωρία της εξέλιξης δεν είναι απολύτως αποδείξιμη επειδή οι μεταλλαγές κατά τη διάρκεια των εκατοντάδων χιλιάδων ετών δεν μπορούν να αναπαραχθούν σε ένα εργαστήριο.

Οι απόψεις του πάπα δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη στη Γερμανία στο βιβλίο «δημιουργία και εξέλιξη». Εγκωμίασε την επιστημονική πρόοδο και δεν επικύρωσε τις απόψεις των creationists ή του "ευφυούς σχεδίου" για την προέλευση της ζωής, παρά την έντονη θρησκευτικότητα που διαπερνά αυτές τις θεωρίες.

Από παπικούς κύκλους πιστεύεται ότι τα επιχειρήματα των «δημιουργιστών» διακρίνονται από έντονο συντηρητικό προτεσταντισμό και η διαφωνία τους με τους επιστήμονες, έχει ξεπεράσει τα σύνορα της Αμερικής και έχουν ανατροφοδοτήσει μια διεθνή μάχη πάνω στο πρόβλημα της εξέλιξης και τη διδασκαλία της. Φαίνεται ότι οι Ευρωπαίοι δεν έχουν αντίστοιχα αναπτύξει τόσο έντονη διαφωνία πάνω σε αυτό το θέμα.

"Η επιστήμη έχει δώσει μεγάλες διαστάσεις στο ζήτημα... επειδή κινείται στη συνεχή αναζήτηση νέων ιδεών" υποστηρίζει ο Benedict, που είναι και πρώην καθηγητής θεολογίας, "αλλά από τον ενθουσιασμό για τις ανακαλύψεις τους, οι επιστήμονες, αφαιρούν από εμάς, τις διαστάσεις του λόγου που ακόμα χρειαζόμαστε. Τα αποτελέσματά της επιστήμης οδηγούν συνεχώς σε νέες ερωτήσεις που υπερβαίνουν το συστηματικό κανόνα και τη μεθοδολογία της. Έτσι τέτοια ερωτήματα δεν μπορούν να απαντηθούν μέσα από την έρευνα και την επιστήμη".

"το ζήτημα όμως αποδεικνύει ότι έχουμε χάσει κάποια διάσταση του Λόγου", αφού το evolution debate αφορά στην πραγματικότητα "το θεμελιώδες φιλοσοφικό ζήτημα – από που έρχονται ο άνθρωπος και ο κόσμος και πού πάνε."

Το 2005 ένας στενός σύμβουλος του πάπα στη Βιέννη ο Christoph Schoenborn, δημοσίευσε ένα άρθρο με το οποίο φάνηκε τότε να ευθυγραμμίζεται η εκκλησία με την άποψη του "ευφυούς σχεδίου".

Το "ευφυές σχέδιο" (ID) υποστηρίζει ότι μερικές μορφές ζωής είναι πάρα πολύ σύνθετες για να έχουν εξελιχθεί τυχαία, όπως ο Charles Darwin πρότεινε το 1859 στο "The Origin of Species." Το ID παραδέχεται ότι μια υψηλότερη νοημοσύνη πρέπει να το έχει κάμει αυτό αλλά δεν το ονομάζει «Θεό».

Οι επιστήμονες το καταγγέλλουν ως μεταμφιεσμένη μορφή creationism, ενώ τα αμερικάνικα δικαστήρια έχουν αποφασίσει ότι και το creationism και το ID είναι θρησκευτικές απόψεις που δεν μπορούν να διδαχθούν στa επιστημονικά μαθήματα των δημόσιων σχολείων

Στο βιβλίο, ο Benedict υπερασπίζεται αυτό που είναι γνωστό ως "θεϊστική εξέλιξη," που είναι η άποψη που έχουν στο ζήτημα οι ρωμαιοκαθολικοί, οι ορθόδοξοι και οι mainline προτεστάντες : ότι ο Θεός δηλαδή δημιούργησε τη ζωή μέσω της εξέλιξης και η θρησκεία και η επιστήμη δεν χρειάζεται να διαφωνούν πάνω σε αυτό:

"δεν θα εξαρτηθώ από την πίστη για να εξηγήσω ολόκληρη την εικόνα της δημιουργίας" παρατήρησε κατά τη διάρκεια διαλέξεων που διοργανώθηκε το καλοκαίρι στο παπικό θερινό παλάτι Castel Gandolfo, έξω από τη Ρώμη.

Αρνήθηκε επίσης το επιχείρημα του «Θεού των χασμάτων» ("God-of-the-gaps"), που βλέπει τη θεία επέμβαση όποτε η επιστήμη δεν μπορεί να εξηγήσει κάτι : "είναι πάρα πολύ μεγάλος για να χωρέσει σε τέτοια χάσματα".

Ο Schoenborn, που δημοσίευσε το βιβλίο του για την εξέλιξη τον περασμένο μήνα, ασχολήθηκε με αυτά τα ζητήματα επειδή πολλοί επιστήμονες χρησιμοποιούν τη θεωρία του Δαρβίνου τελεσίδικα για να υποστηρίξουν ότι η τυχαία φύση της εξέλιξης αρνείτε οποιοδήποτε ρόλο στο Θεό. «Ενώ η δημιουργία του κόσμου και του ανθρώπου είναι ένα φιλοσοφικό και ιδεολογικό ζήτημα που δεν μπορεί να στηριχτεί σε επιστημονικά δεδομένα, επειδή η επιστήμη δεν μπορεί να αποδείξει ποιος, τι και πως δημιούργησε αρχικά τον κόσμο και τη ζωή.»

"Ακόμα και τα δημοφιλή επιστημονικά κείμενα για την εξέλιξη συχνά όπου δενμπορούννα δώσουν καθαρή εξήγηση, λένε ότι" η φύση " ή " η εξέλιξη " έχει κάνει αυτό ή το άλλο", "Ακριβώς ποια είναι αυτή η" φύση " ή "η εξέλιξη " δεν μπορούν να μας το εξηγήσουν. " λέει ο πάπας στο βιβλίο που περιλαμβάνει διάφορες διαλέξεις κληρικών και επιστημόνων πάνω στο θέμα.

Ο πάπας Βενέδικτος υποστήριξε ότι η εξέλιξη έχει μια ορθολογιστική ικανότητα που η θεωρία της καθαρώς τυχαίας επιλογής δεν θα μπορέσει να εξηγήσει : "η ίδια η διαδικασία της εξέλιξης είναι λογική, παρά τα λάθη και τη σύγχυση που περιέχει, καθώς περνά από ένα στενό διάδρομο που επιλέγει μερικές θετικές μεταλλαγές και που χρησιμοποιεί τη χαμηλή πιθανότητα" , "αυτό... αναπόφευκτα οδηγεί σε μια ερώτηση που υπερβαίνει την επιστήμη... από πού προήλθε αυτή η ορθολογιστική ικανότητα " ρώτησε. Απαντώντας στην ερώτησή του, είπε ότι προήλθε από το "δημιουργικό λόγο" του Θεού.

REUTERS

1 σχόλιο:

Stelios Frang είπε...

Ήδη τον περασμένο Σεπτέμβριο είχα δημοσιεύσει περίπου τα ίδια, δεν ξέρω αν έχουμε σημαντικές εξελίξεις έκτοτε... Τελεσίδικα δεν πήρε πάντως θέση ο πάπας - όχι ότι με απασχολεί, αλλά θα είχε ενδιαφέρον ο καυγάς ανάμεσα στα δόγματα που θα ακολουθήσει :-))