Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2007

Οι μετανάστες παράγουν ευημερία - Αύξησαν το ΑΕΠ της Ελλάδας 1,5%

Όλοι διαφορετικοί , Όλοι ίσοι

Σύμφωνα με έρευνα[1] του Ινστιτούτου Μεταναστευτικής Πολιτικής (ΙΜΕΠΟ), οι μετανάστες συμβάλλουν στην ευημερία της χώρας μας, αφού σε αυτούς οφείλεται ένα μέρος της αύξησης του ΑΕΠ (1,5%), 115.000 νέες θέσεις εργασίας(100.000 για τους Ελληνες και 15.000 για τους μετανάστες), η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και οι μικρότερες αυξήσεις στις τιμές. Η ένταξή τους στη νόμιμη αγορά εργασίας έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερα φορολογικά και ασφαλιστικά έσοδα.

Μετά από έρευνες του ΙΜΕΠΟ, διαπιστώθηκε ότι «oι οικονομικές επιπτώσεις της απασχόλησης των μεταναστών κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας στο ΑΕΠ», η αυξημένη ζήτηση των μεταναστών για αγαθά και υπηρεσίες δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας για τους Ελληνες. Η ένταξή τους στη νόμιμη αγορά εργασίας σημαίνει αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών και των φορολογικών εσόδων. Η ενσωμάτωσή τους στην ελληνική κοινωνία σημαίνει μικρότερες εκροές εμβασμάτων προς το εξωτερικό και συνεπώς μεγαλύτερη ευημερία για τη χώρα. Όμως, οι κυβερνήσεις πρέπει πάντα να προσέχουν (και να λαμβάνουν ανάλογα μέτρα κοινωνικής πολιτικής) για τις ομάδες φτωχών νοικοκυριών ημεδαπών που πλήττονται από τη συμμετοχή των μεταναστών στην οικονομική δραστηριότητα.

Ερωτήματα :

τι θα συνέβαινε εάν οι μετανάστες αποφάσιζαν να μην καταναλώνουν, τι θα συμβεί εάν αυξηθεί ο αριθμός τους και τι εάν εγκατέλειπαν τη χώρα.

Απαντήσεις :

Εάν οι μετανάστες σταματούσαν να καταναλώνουν, το ΑΕΠ θα μειωνόταν 1,3%-1,5%. Θα χάνονταν περίπου 100.000 θέσεις εργασίας για Έλληνες και θα μειώνονταν τα πραγματικά εισοδήματα των ελληνικών νοικοκυριών και κυρίως των φτωχότερων.


Άρα, συμπεραίνουν οι ερευνητές, είναι μύθος ότι οι μετανάστες αυξάνουν την ανεργία. Μελλοντική αύξηση των μεταναστών στη χώρα μας κατά 200.000 περίπου άτομα, συνεπάγεται επιπλέον αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,7%, μείωση των τιμών κατά 2%, μικρή βελτίωση του ισοζυγίου πληρωμών, δημιουργία 25.000 θέσεων εργασίας για τους Έλληνες και 100.000 για τους μετανάστες (οι υπόλοιποι 100.000 μένουν άνεργοι).








Συνεπώς, η ελληνική οικονομία μπορεί να κερδίσει σε ευημερία, περισσότεροι μετανάστες θα βρουν εργασία, όμως θα μειωθεί η ευημερία μέσα στους μετανάστες. Οι νέοι μετανάστες θα δυσκολέψουν τη θέση των παλαιοτέρων, οι οποίοι θα αναγκασθούν να αποδεχθούν χαμηλότερους μισθούς.


Εάν οι μετανάστες αποφάσιζαν να αποχωρήσουν μαζικά από την Ελλάδα, τότε θα μειωθεί το ΑΕΠ, θα αυξηθούν οι τιμές και θα επιδεινωθεί το ισοζύγιο πληρωμών. Οι θέσεις απασχόλησης που αφήνουν οι μετανάστες δεν θα καλυφθούν σε αναλογία ένα προς ένα. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις θα καταγραφούν στους μισθούς των Ελλήνων με λιγότερες δεξιότητες.

Τα μεσαία και πλούσια νοικοκυριά θα έχουν μικρές αυξήσεις ή και μειώσεις των πραγματικών εισοδημάτων τους. Παρά τις σημαντικές διαφορές στα μέσα εισοδήματα των ημεδαπών και αλλοδαπών, η συνολική ανισότητα στους δύο πληθυσμούς προκύπτει κυρίως από διαφορές «εντός» των ομάδων και όχι από διαφορές «μεταξύ» [συμπέρασμα έρευνας των κ. Ζωγραφάκη και Μητράτου (ΕΚΚΕ)].


Οπως σημειώνουν οι ερευνητές, η μεταναστευτική πολιτική θα πρέπει να αναγνωρίσει τη θετική συμβολή των μεταναστών στην ελληνική οικονομία.


Αντιρατσιστική εκστρατεία

«Ολοι διαφορετικοί - όλοι ίσοι»

14 – 21 Μαρτίου : Παγκόσμια Εβδομάδα κατά του ρατσισμού

Η γενική γραμματέας Νέας Γενιάς Βάσω Κόλλια στην αντιρατσιστική εκδήλωση του Συμβουλίου της Ευρώπης, με θέμα «όλοι διαφορετικοί-όλοι ίσοι», επεσήμανε ότι ήταν χρήσιμα τα συμπεράσματα από τη συνάντηση, ότι μέσα σε μία εβδομάδα οι εκπρόσωποι των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων θα καταθέσουν τις προτάσεις τους και ότι η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς θα υποστηρίξει ενεργά την αντιρατσιστική εκστρατεία μέσα στο 2007 αλλά και αργότερα.

Ο πρόεδρός του του Εθνικού Συμβουλίου Νεολαίας Γιώργος Στασινός επισήμανε ότι στόχος του Συμβουλίου είναι «η εκστρατεία αυτή να έχει απήχηση στον κόσμο, τα αντιρατσιστικά μηνύματα να μπουν σε κάθε σπίτι και σε κάθε χώρο διασκέδασης των νέων, έτσι ώστε και οι ίδιοι να γίνουν κοινωνοί της προσπάθειας», ενώ σημείωσε ότι ο ρατσισμός στην Ελλάδα «δεν είναι τόσο έντονος όσο μερικές φορές αφήνεται να εννοηθεί».

Ο ίδιος ανέφερε ότι από τις 14 μέχρι τις 21 Μαρτίου θα πραγματοποιηθούν διάφορες δράσεις στο κέντρο της Αθήνας, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας εβδομάδας κατά του ρατσισμού.

Έγινε ακόμα αναφορά στους χορηγούς της αντιρατσιστικής εκστρατείας, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται το υπουργείο Εξωτερικών, το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, ο ΟΠΑΠ, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, η Αlpha Bank, το Hondos Center, τα σούπερ μάρκετ «Καρφούρ» κλπ.

Πηγές :

http://www.kathimerini.gr , ΑΠΕ-ΜΠΕ και

Ινστιτούτο ΜΕταναστευτικής ΠΟλιτικής









[1] Στην έρευνα «Οι οικονομικές επιπτώσεις της απασχόλησης των μεταναστών κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν» των κ. Α. Κόντη (επίκουρου καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Αθηνων), Σ. Ζωγραφάκη (λέκτορος στο Πανεπιστήμιο Πατρών) και Θ. Μητράκου (Τράπεζα της Ελλάδος), εξετάζονται οι κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις της έλευσης των μεταναστών στην Ελλάδα.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Οι επιδόσεις των μεταναστών στο σχολείο και η φτώχεια

Της Μαριας Δεληθαναση

Η μετανάστευση είναι επιβαρυντικός παράγοντας για τη σχολική προσαρμογή ενός εφήβου, όχι όμως κατ’ ανάγκην και για την ψυχική του υγεία. Μάλιστα, τα παιδιά των μεταναστών παρουσιάζουν συχνά μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα στις συνθήκες ζωής από τους γηγενείς. Ομως, η σχολική προσαρμογή (βαθμοί, απουσίες, συμπεριφορά) ενός εφήβου συνδέεται άμεσα με τον βαθμό κοινωνικής αντιξοότητας της οικογένειάς του. Είναι, λοιπόν, χαρακτηριστικό ότι η σχολική προσαρμογή των Ελληνόπουλων που προέρχονται από επιβαρυμένες κοινωνικο-οικονομικά οικογένειες (χαμηλή επαγγελματική κατάσταση και μόρφωση, μονογονεϊκή οικογένεια) είναι εξίσου χαμηλή με αυτή των ομογενών ή αλλοδαπών συμμαθητών τους.

Η ερευνητική ομάδα A.St.R.A. για το φαινόμενο της ψυχικής ανθεκτικότητας (Athena Studies of Resilient Adaptation) είναι καρπός της συνεργασίας του τομέα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών με το Ινστιτούτο Ανάπτυξης του Παιδιού του πανεπιστημίου της Μινεσότα των ΗΠΑ. Η ομάδα πραγματοποίησε μακρά έρευνα με τη συμμετοχή 1.035 μαθητών, των τριών τάξεων του Γυμνασίου, σε τέσσερα σχολεία της Αττικής στα οποία φοιτά σημαντικός αριθμός μεταναστών ή παλιννοστούντων μαθητών. Οπως διαπίστωσαν οι Φ. Μόττη-Στεφανίδη, Ν. Τάκης, Β. Παυλόπουλος και Αν Μάστεν, οι Αλβανοί και Πόντιοι μαθητές πρώτης γενιάς έχουν τη χαμηλότερη σχολική επάρκεια. Πέρα από τις δυσκολίες προσαρμογής, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στην κατανόηση των μαθημάτων διότι δεν γνωρίζουν επαρκώς τη γλώσσα. Οι μετανάστες δεύτερης γενιάς και οι γηγενείς έχουν τις καλύτερες επιδόσεις και τη λιγότερο διαταρακτική συμπεριφορά.

Οι ερευνητές διαπιστώνουν ότι τα σχολεία αποτελούν συχνά χώρους διακρίσεων εις βάρος των αλλοδαπών μαθητών και ιδιαίτερα των Αλβανών. Αυτές διαπράττονται από τους υπόλοιπους μαθητές, τους γονείς και ενίοτε τους εκπαιδευτικούς και τις διευθύνσεις των σχολείων. Πλέον αποδεκτοί είναι οι Πόντιοι και λιγότερο οι Βορειοηπειρώτες, των οποίων η «ελληνικότητα» συχνά αμφισβητείται. Παρόλα αυτά, οι μετανάστες και οι παλιννοστούντες δεν παρουσιάζουν περισσότερα ψυχολογικά προβλήματα από τους άλλους συμμαθητές τους.

Οι Αλβανοί και οι Πόντιοι ζουν κάτω από τις πλέον αντίξοες κοινωνικές συνθήκες και οι μετανάστες δεύτερης γενιάς βιώνουν κατά κανόνα μεγαλύτερη κοινωνική αντιξοότητα από τους Ελληνες. Ομως, όταν οι Ελληνες βιώνουν υψηλή κοινωνική αντιξοότητα, η σχολική τους επάρκεια πέφτει κατακόρυφα και δεν διαφέρουν πλέον από τους μετανάστες και τους παλιννοστούντες.

Αλλοι ισχυροί παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επάρκεια και την ψυχική διάθεση των νέων, είναι οι δεξιότητές τους, οι προσδοκίες αυτοαποτελεσματικότητάς του και η εκτίμηση του οικογενειακού περιβάλλοντος για τη μάθηση.

Οι προσδοκίες αυτοαποτελεσματικότητας αφορούν την πεποίθηση του ατόμου ότι μπορεί να συμπεριφερθεί με τρόπο ώστε να επιτύχει επιθυμητούς στόχους. Η μελέτη έδειξε ότι οι υψηλές προσδοκίες αυτοαποτελεσματικότητας λειτουργούν καταρχάς ευεργετικά στην ψυχοκοινωνική προσαρμογή και την ψυχική υγεία όλων των εφήβων, ανεξάρτητα από την εθνικότητα και τον βαθμό κοινωνικής αντιξοότητας που ζει η οικογένεια.

Οταν συγκρίθηκαν οι έφηβοι ανάλογα με τη χώρα γέννησής τους σε ό,τι αφορά τη σχολική επιτυχία και τη μάθηση, βρέθηκε ότι οι Ελληνες και οι μετανάστες δεύτερης γενιάς έχουν σημαντικά υψηλότερες προσδοκίες αυτοαποτελεσματικότητας από τους Αλβανούς πρώτης γενιάς και τους Πόντιους συμμαθητές τους. Επειδή οι δεύτεροι δεν γνωρίζουν επαρκώς την ελληνική γλώσσα (ιδιαίτερα όταν δεν τους προσφέρεται η κατάλληλη υποστήριξη) δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στα μαθήματα.

Ιδιαίτερα ισχυρή είναι και η επιρροή της οικογένειας, η οποία είναι ένας από τους σημαντικότερους προστατευτικούς παράγοντες για τη σχολική προσαρμογή του παιδιού. Οι γονείς που ενδιαφέρονται για τη μάθηση του παιδιού τους επισκέπτονται συχνά το σχολείο για να μάθουν τις επιδόσεις του, φροντίζουν να πηγαίνει διαβασμένο και έτσι του δείχνουν τη σημασία που έχει η μάθηση.