Τρίτη, 29 Δεκεμβρίου 2015

Ελληνικό λάδι: Η ώρα της αναγνώρισης

Από το σύνολο της ελληνικής παραγωγής (310 χιλιάδες τόνοι ετησίως) μόνο μικρό ποσοστό τυποποιείται, περίπου το 27% (το αντίστοιχο ποσοστό στην Ισπανία είναι στο 50% και στην Ιταλία στο 80%). Ετσι η Ελλάδα κατέχει μόνο το 4% στη διεθνή αγορά τυποποιημένου ελαιολάδου, ενώ μεγάλες ποσότητες ελληνικού ελαιολάδου συνεχίζουν να εξάγονται χύμα στην Ιταλία
Αργά, με πολλή προσπάθεια από παθιασμένους ανθρώπους και πολλά εμπόδια, το ελληνικό ελαιόλαδο κερδίζει τη θέση που του αξίζει. Οχι στην Ελλάδα, όπου, όπως ...
.... πολύ εύστοχα λέει επιτυχημένος μεταποιητής, «καυχιόμαστε ότι παράγουμε το καλύτερο ελαιόλαδο του κόσμου, αλλά το αποθηκεύουμε δίπλα στα απορρυπαντικά κάτω από το νεροχύτη», αλλά στο εξωτερικό, όπου αναγνωρίζεται πλέον ως premium προϊόν.
Σε συσκευασίες που λυπάσαι να ανοίξεις, με design που παραπέμπει σε πολύτιμο απόσταγμα, το ελληνικό λάδι εδώ και μερικά χρόνια ταξιδεύει στον κόσμο, πηγαίνοντας κάθε χρόνο και λίγο πιο μακριά.

Η εταιρεία Gaea A.Ε., πρωταθλήτρια στις εξαγωγές τυποποιημένου ελαιολάδου, που καλύπτει το 50% των πωλήσεών της, φέτος έβγαλε το νέο της προϊόν στην Αμερική με μεγάλη επιτυχία. Ενα έξτρα παρθένο ελαιόλαδο από κορωνέικη ελιά, που δεν έρχεται σε επαφή με το φως και τον αέρα από τη στιγμή της έκθλιψης έως την ώρα που κάποιος θα ανοίξει το μπουκάλι. Το μπουκάλι όπου βρίσκεται ο πολύτιμος χυμός είναι αδιαφανές. Ακόμη και το σημείο στο λαιμό της φιάλης που μένει κενό «το γεμίζουμε με άζωτο για να εξασφαλιστεί ότι το προϊόν θα διατηρήσει όλα τα εξαιρετικά του χαρακτηριστικά μέχρι τη στιγμή της κατανάλωσης», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Αρης Κεφαλογιάννης. Υπόσχεται, μάλιστα, ότι σύντομα θα μπορούμε κι εμείς να το γευτούμε.

Το άνοιγμα στην Ιαπωνία για τον Γιώργο Κοροπούλη, ιδιοκτήτη του Malea, του τυποποιημένου ελαιολάδου οργανικής καλλιέργειας, ψυχρής έκθλιψης, με πολύ χαμηλή οξύτητα και χαρακτηριστική γεύση, από τη Λακωνία, που διάλεξαν τα Harrod’s για τις προθήκες τους, αναβάλλεται για λίγο λόγω capital controls. Ομως φέτος ήταν η χρονιά του: Χρυσό βραβείο στο διαγωνισμό OLIVE JAPAN 2015, Χρυσό βραβείο γεύσης και Ασημένιο (για τη συσκευασία) στο διαγωνισμό Los Angeles International Extra Virgin Olive Oil Competition 2015, Χρυσό βραβείο στο διαγωνισμό Premio Biol 2015 στην Απουλία της Ιταλίας. O Maleas βγήκε νικητής στους πιο απαιτητικούς διαγωνισμούς ελαιολάδου, με διεθνή πάνελ γευσιγνωστών και συμμετοχές απ’ όλες τις ελαιοπαραγωγούς χώρες. Στην Ελλάδα ο Maleas έλαβε και από τον «Γαστρονόμο» το βραβείο παραγωγής ελαιολάδου 2015.

Ολα αυτά σημαίνουν και ποσοτική αύξηση των εξαγωγών τυποποιημένου ελληνικού ελαιολάδου; Δυστυχώς, όχι.

Από το σύνολο της ελληνικής παραγωγής (310 χιλιάδες τόνοι ετησίως) μόνο μικρό ποσοστό τυποποιείται, περίπου το 27% (το αντίστοιχο ποσοστό στην Ισπανία είναι στο 50% και στην Ιταλία στο 80%). Ετσι η Ελλάδα κατέχει μόνο το 4% στη διεθνή αγορά τυποποιημένου ελαιολάδου, ενώ μεγάλες ποσότητες ελληνικού ελαιολάδου συνεχίζουν να εξάγονται χύμα στην Ιταλία.

Ομως η δημιουργία ενός ξεχωριστού, με χαρακτηριστικά υψηλής ποιότητας brand name στις διεθνείς αγορές σίγουρα ανοίγει έναν νέο δρόμο που μπορεί να αποδώσει καρπούς. Μην ξεχνάμε ότι 25 εκατομμύρια τουρίστες μπορούν -εν δυνάμει- να γευτούν ένα από τα καλύτερα ελαιόλαδα του κόσμου στη χώρα που το παράγει. Με συντονισμένη προσπάθεια κάποιοι θα το αγοράσουν και στη χώρα τους, εφόσον αποφασίσουμε σοβαρά να απελευθερώσουμε το ελληνικό ελαιόλαδο από τον γυαλιστερό τενεκέ όπου χρόνια τώρα το κρατάμε κλεισμένο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: