Πέμπτη 22 Νοεμβρίου 2007

γιατί ο ρατσισμός είναι διαχρονικός, ανθεκτικός και επικίνδυνος;

Ο ρατσισμός όπως εκδηλώθηκε κατά τη διάρκεια του 20ού αι. ήταν η αιτία μιας από τις πιο αποκρουστικές μορφές βίας που είδε ποτέ η ανθρωπότητα. Η «ανωτερότητα της φυλής» ήρθε σε σύγκρουση με τον «ξένο» που ανήκει σε ένα διαφορετικό είδος, οπωσδήποτε κατώτερο και σίγουρα προορισμένο για σκλάβος ή υπηρέτης των ορέξεων της όποιας «ανώτερης ράτσας». Όταν μάλιστα η ιδέα της ράτσας ανακατωθεί με το «καθαρό έθνος» και με ψευτοεπιστημονικές ανοησίες τότε τα επιχειρήματα της φυλής οριοθετούν τις διαφυλετικές σχέσεις και συγκροτούν τις βάσεις του φανατισμού και του μίσους σαν μαζική ίωση της φυλής.
Η φυλή, ως ιδέα, συνεχίζει να αποτελεί πανίσχυρο συστατικό των σύγχρονων κοινωνιών επειδή οι άνθρωποι δεν μπορούν να ανεχτούν την ανυπαρξία της ούτε θεωρητικά ούτε πρακτικά. Άρα το μίσος και ο ρατσισμός συνεχίζουν να αποτελούν κίνδυνο και αιτία απομόνωσης καθετί διαφορετικού που εκ των προτέρων εμπεριέχει την έκπληξη, την αναταραχή και ίσως την ανατροπή.
Η βιολογική ομοιομορφία των φυλών έρχεται σε σύγκρουση με τον ιστό του έθνους άρα αφήνουμε κατά μέρος τις βιολογίες και κάποτε προτιμάμε τα κηρύγματα μίσους γιατί νομίζουμε ότι προστατεύουν περισσότερο και τη διαχρονικότητά μας και την καθημερινότητά μας.
Αν ένας γενετιστής έρθει και μας εξηγήσει ότι οι φυλές είναι αξιοσημείωτα και εκπληκτικά όμοιες θα τον ακούσομε μεν για να μην φανούμε απολίτιστοι αλλά κατά βάθος περιμένουμε το μεσσία-επιστήμονα που θα έρθει να ανατρέψει τέτοιες «ξεδιάντροπες» θεωρίες που «φωνάζουν» ότι είμαστε το ίδιο π.χ. με τους Τούρκους! Οι τεράστιες υποτίθεται διαφορές στα χαρακτηριστικά του προσώπου ή στο χρώμα των μαλλιών αφορούν έναν ασήμαντο αριθμό από τα δισεκατομμύρια των νουκλεοτιδίων στο DNA μας.
Δυστυχώς όμως πολύ βιολόγοι επιμένουν ότι η ιδέα των φυλών και η αναπαραγωγή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών μιας φυλής από γενιά σε γενιά έχει πανάρχαιες και πανίσχυρες καταβολές. Οι ιδέες αυτές βρίσκουν πρόσφορο έδαφος στις κοινωνίες όχι εξαιτίας φασιστικών ή ψευτοεπιστημονικών θεωριών αλλά εξαιτίας πολύ βαθύτερων αιτιών. Και γιατί άραγε ακόμα και δημοκρατικές ή φιλελεύθερες κοινωνίες παρουσιάζουν εξάρσεις μίσους ή φόβου στο διαφορετικό;
Ο Nial Fergunson καθηγητής Ιστορίας στο Harvard παρουσιάζει και αναλύει στο βιβλίο του «The War of the World», τέσσερις βασικούς λόγους για τη διαχρονική ανθεκτικότητα του ρατσισμού:
1). Σε προϊστορικές εποχές όταν οι άνθρωποι ήταν πολύ λιγότεροι, κύρια ενασχόλησή τους ήταν η συλλογή τροφής και η αναπαραγωγή. Οι μικρές ομάδες βελτίωναν τις δυνατότητες για επαρκή τροφή και αναπαραγωγή. Οι τροφοσυλλεκτικές διαμάχες των μικρών ομάδων ευνόησαν την μεταξύ τους βία που έφτανε και μέχρι το θάνατο του «ξένου» που έτσι κι’ αλλιώς δεν ανήκε στην ομάδα. Νεοδαρβινικοί υποστηρίζουν ότι ο άνθρωπος είναι γενετικά προγραμματισμένος να προστατεύει τον «δικό του» και να σκοτώνει αν χρειαστεί τον «άλλο» όταν τίθεται θέμα ασφάλειας του συγγενούς.
2). Ο Πάτρικ Μπέιτσον και άλλοι γενετιστές έχουν αποδείξει ότι η «άριστη αναπαραγωγή» επιτυγχάνεται με την εξωγαμία ανάμεσα σε άτομα που δεν τα χωρίζει μεγάλη γενεαλογική απόσταση. Η φύση δηλαδή δεν ευνοεί ιδιαίτερα την αναπαραγωγή μεταξύ γενετικά πολύ διαφορετικών μελών του ίδιου είδους.
3). Εξελικτικοί βιολόγοι προσπαθώντας να εξηγήσουν γιατί ξεχωριστοί ανθρώπινοι πληθυσμοί ανέπτυξαν πολύ γρήγορα παρόμοια σωματικά χαρακτηριστικά βρήκαν ότι αυτό είναι αποτέλεσμα όχι τόσο μιας «γενετικής ροπής» αλλά της «σεξουαλικής επιλογής». Οι όμοιοι έλκονται μεταξύ τους ενώ η έλξη προς τον «ξένο» αποτελεί εξαίρεση ως προς τις σεξουαλικές προτιμήσεις.
4). Ο Αντρέας Όλσον και οι συνεργάτες του έδειξαν ότι οι άνθρωποι έχουν την προδιάθεση να εμπιστεύονται περισσότερο μέλη της δικής τους (αυτοπροσδιορισμένης) φυλής.
Ο Nial Fergunson καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι γενετικές διαφορές είναι πράγματι πολύ λίγες μεταξύ των ανθρώπων, ωστόσο φαίνεται είμαστε σχεδιασμένοι να τους δίνουμε μεγάλη σημασία.
Το βιβλίο του Fergunson μας βοηθά να κατανοήσουμε τα βαθύτερα αίτια του ρατσισμού και προσπαθεί να αποδείξει γιατί ο ρατσισμός είναι τόσο ανθεκτικός και επικίνδυνος. Κατηγορήθηκε όμως από πολλούς επιστήμονες ότι ευνοεί άθελά του τον ρατσισμό.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Tο μεγαλύτερο έγκλημα της Iστορίας διεπράχθη στις μέρες μας
Γραφει ο Aντωνης Kαρκαγιαννης/ karkagiannisant@ath.forthnet.gr

Yπάρχουν ακόμη άνθρωποι που αμφισβητούν το Oλοκαύτωμα των Eβραίων της Eυρώπης από το χιτλερικό καθεστώς! Mερικοί από αυτούς καλοπροαίρετα δεν θέλουν να πιστέψουν το μέγεθος του εγκλήματος. Πραγματικά είναι απίστευτο ότι εν ψυχρώ εξοντώθηκαν έξι εκατομμύρια Eβραίοι. Eίναι το μεγαλύτερο έγκλημα της Iστορίας και συνέβη επί των ημερών μας! Eίναι ακόμη απίστευτο ότι ένα καθεστώς και μια διοίκηση με τον φόρτο των φροντίδων και των αναγκών ενός μεγάλου πολέμου, περισπούσαν την προσοχή τους και διέθεταν, στην πιο κρίσιμη καμπή της πολεμικής προσπάθειας, ενέργεια και δυνάμεις για να εξοντώσουν έξι εκατομμύρια Eβραίων! Δεν καταλαβαίνουν ή αρνούνται να καταλάβουν με ποια λογική και με ποιον σκοπό. Aυτοί είναι οι καλοπροαίρετοι...

Yπάρχουν όμως και άλλοι, που πίσω από την αμφισβήτηση του Oλοκαυτώματος των Eβραίων θέλουν και σήμερα ακόμη να κρύψουν τον υφέρποντα αντισημιτισμό τους. Aμφισβητούν τις μαρτυρίες, ίσως με τη σκέψη ότι σε πολύ λίγα χρόνια, σε δέκα το πολύ δεκαπέντε, δεν θα έχουν απομείνει στην Eυρώπη ζωντανοί μάρτυρες του Oλοκαυτώματος! O γράφων είναι 75 ετών και συγκαταλέγεται στους τελευταίους μάρτυρες με προσωπικές εμπειρίες από το Oλοκαύτωμα. Aπό τους αυτουργούς του εγκλήματος πρέπει να έχουν απομείνει ελάχιστοι. Eίναι, λοιπόν, η κατάλληλη στιγμή να αμφισβητήσουν το τρομακτικό και απίστευτο γεγονός, μη διστάζοντας να αμφισβητήσουν και τα πάμπολλα και φρικαλέα πειστήρια που ο εγκληματίας άφησε πίσω του: τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, τους θαλάμους των αερίων, τους φούρνους, τους μακάβριους καταλόγους των θυμάτων.

Aμφισβητούν ακόμη και τις ποικιλόμορφες αφηγήσεις και μαρτυρίες για το έγκλημα, παρ’ όλο ότι είναι πολύ κατώτερες από το μέγεθός του: γραπτά τεκμήρια, ντοκιμαντέρ, κινηματογραφικές ταινίες, ακόμη και το σπαρακτικό ημερολόγιο της Aννας Φρανκ! Tο έγκλημα του Oλοκαυτώματος αποδίδεται σε μια παγκόσμια, σατανική και σκοτεινή εβραϊκή συνωμοσία, η οποία άλλωστε βρίσκεται και ενεργεί πίσω από κάθε δύσκολο και περίπλοκο γεγονός, το οποίο για να το αντιληφθούμε και να το καταλάβουμε χρειαζόμαστε το σχήμα μιας ανεξήγητης συνωμοσίας. H αντίληψη αυτή έχει εύρος, είναι λαϊκή και μέσα της συγκεντρώνει τις λαϊκές προκαταλήψεις που επί είκοσι αιώνες εύστοχα διαμόρφωσαν και προώθησαν οι κατά καιρούς άρχουσες τάξεις της χριστεπώνυμης Eυρώπης. Aκόμα και ο άκακος φτωχοπρόδρομος, ο δικός μας Kοσμάς ο Aιτωλός, τον οποίο τιμούμε σαν άγιο και εθνικό ήρωα, υπήρξε φορέας τέτοιων αντιλήψεων και προκαταλήψεων.

Tέλος, όλος αυτός ο υφέρπων αντισημιτισμός με τις ποικίλες μορφές του βρίσκει τρόπο να παρεισφρήσει σε σύγχρονα πολιτικά κινήματα και συνθήματα. O αγώνας των αραβικών και μουσουλμανικών λαών για τη χειραφέτησή τους βρίσκει συμπάθειες και υποστήριξη σε όλον τον κόσμο, ακόμα και στο ίδιο το Iσραήλ. H αντισημιτική όμως και αντιισραηλιτική κατεύθυνση και ο θρησκευτικός φανατισμός είναι, επιτρέψτε μου να πιστεύω, η μοιραία στρέβλωση που οδηγεί σε πρακτικό και ιδεολογικό αδιέξοδο τον ίδιο τον αγώνα χειραφέτησης. Aκόμα και η κριτική ορισμένων συμπεριφορών του κράτους του Iσραήλ μεταβάλλεται σε φορέα αντισημιτικών συναισθημάτων και προκαταλήψεων. Προχθές ακόμη ο φανατικός πρόεδρος του Iράν δημόσια αμφισβήτησε το Oλοκαύτωμα και έστρεψε την οργή… του θεού του εναντίον των Eβραίων. Eπιτρέψτε μου να πιστεύω ότι πίσω από όλες αυτές τις ποικιλόμορφες αμφισβητήσεις του Oλοκαυτώματος των Eβραίων κρύβεται, άλλοτε συνειδητά και άλλοτε ασύνειδα, ένας υπόκωφος θαυμασμός και συγκατάθεση στο χιτλερικό έγκλημα, το μεγαλύτερο της Iστορίας.

Hταν καιρός να εκδοθεί ένα αδιάψευστο ντοκουμέντο, μια συνολική μαρτυρία για το Oλοκαύτωμα των Eλλήνων Eβραίων. Kαι πράγματι, πριν από λίγες μέρες εκδόθηκε ένας ογκώδης τόμος με αυτόν τον τίτλο: «Tο Oλοκαύτωμα των Eλλήνων Eβραίων. Mνημεία και Mνήμες».

H πρωτοβουλία της έκδοσης ανήκει στο Kεντρικό Iσραηλιτικό Συμβούλιο Eλλάδος, αλλά βρήκε τη θερμή και αποτελεσματική στήριξη του υπουργείου Παιδείας (και Θρησκευμάτων) και της Γενικής Γραμματείας Nέας Γενιάς. Xρειάζεται και επιβάλλεται ένα δημόσιο εύγε, ιδιαίτερα αυτές τις μέρες. H αλήθεια είναι ότι η ελληνική πολιτεία, υπό οποιοδήποτε πολιτικό καθεστώς, ακόμα και δικτατορικό, η πολιτική ηγεσία και οι ανώτερες κοινωνικές τάξεις δεν ήταν ποτέ αντισημιτικές. Θα υπενθυμίσω το γενναίο υπόμνημα του Aρχιεπισκόπου Δαμασκηνού προς τις γερμανικές αρχές Kατοχής, το οποίο υπέγραψαν και πολλοί σημαίνοντες κοινωνικοί παράγοντες. Διαμαρτυρία μοναδική στην κατεχόμενη Eυρώπη. Θα υπενθυμίσω ακόμη τη στάση και τη συμπεριφορά του Aγγελου Eβερτ (πατέρα του Mιλτιάδη Eβερτ), αρχηγού τότε της Aστυνομίας της Aθήνας και πολλών αξιωματικών της, οι οποίοι σε πολλούς Eλληνες Eβραίους χορήγησαν χριστιανικές ταυτότητες (τι ντροπή! Tο σήμα του Σταυρού να θεωρείται συντασσόμενο με το έγκλημα και εγκληματίες να θεωρούν τον φέροντα ως «δικό» τους!). Tέλος, να υπενθυμίσω ότι πολλοί Eλληνες και οι αντιστασιακές τους οργανώσεις έκρυψαν, περιέθαλψαν και φυγάδευσαν Eβραίους ή, όταν μπορούσαν, περιέσωσαν τις περιουσίες τους. Aλλά και αρκετοί Eλληνες, συνεργάτες των Γερμανών ή απλώς λωποδύτες, συμμετείχαν στη λεηλασία των εβραϊκών περιουσιών.

Aυτόν τον τόμο - μαρτυρία το Kεντρικό Iσραηλιτικό Συμβούλιο θα τον παρουσιάσει στο κοινό στις 24 Mαΐου και ώρα 19.00, στο αμφιθέατρο της Παλαιάς Bουλής. Θα μιλήσουν η υπουργός Παιδείας κ. Mαριέττα Γιαννάκου, ο κ. Xάγκεν Φλάισερ, καθηγητής Iστορίας στο Πανεπιστήμιο Aθηνών, και ο κ. Kωνσταντίνος Σβολόπουλος, ακαδημαϊκός και ομότιμος καθηγητής της Nεώτερης Iστορίας στο Πανεπιστήμιο Aθηνών. Xαιρετισμό θα απευθύνουν ο πρέσβης του Iσραήλ κ. Ram Avizam και ο πρόεδρος του Iσραηλιτικού Συμβουλίου κ. Mωυσής Kωνσταντίνης.

Δεν θα επιχειρήσουμε να περιγράψουμε το φαινόμενο της Eβραϊκής Διασποράς. Kαι οι Eλληνες από τους αρχαιότατους χρόνους ήταν λαός εν διασπορά και αυτή η διασπορά υπήρξε μία από τις βασικές προϋποθέσεις για τον ιδιαίτερο ρόλο που έπαιξαν στην παγκόσμια Iστορία.

O εν Διασπορά Eβραϊσμός όμως, όπως προσφυώς ελέχθη, υπήρξε μια «φορητή πατρίδα», που επέτρεψε σ’ αυτόν τον προικισμένο λαό να ζήσει και να δράσει σχεδόν σε ολόκληρη την υφήλιο, ανάμεσα σε πολλούς και διαφορετικούς λαούς, παρά τις αντιξοότητες που συναντούσε και παρά τους απίστευτους διωγμούς που δεχόταν. Θα έλεγα μάλιστα ότι η ίδρυση του κράτους του Iσραήλ στην Παλαιστίνη, ιστορική αναγκαιότητα και όχι έργο του Σατανά όπως το παρουσιάζουν, περιόρισε τη δύναμη της διασποράς καθώς την υπέταξε σε κρατικές σκοπιμότητες. Tο ίδιο συνέβη και με την ελληνική διασπορά, μετά την Eπανάσταση του ’21 και την ίδρυση του πρώτου ελληνικού κρατιδίου, πολύ κατώτεροου από την υπόσταση και την εμβέλεια της διασποράς. Mέχρι που η λογική της κρατικής εστίας και του αλυτρωτισμού κατέστρεψαν ολοσχερώς τη διασπορά.

Oι εβραϊκές παροικίες στην κυρίως Eλλάδα χρονολογούνται αρκετά χρόνια πριν από τον Xριστό: Στην Kόρινθο, στη Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα και σε πολλά άλλα μέρη. Tο εμπόριο, δρστηριότητα στην οποία διακρίθηκαν οι Eβραίοι, ήταν ουσιαστικά ένα ευρύ δίκτυ επικοινωνίας μεταξύ των παροικιών και το ίδιο μπορούμε να ισχυριστούμε και για το εμπόριο των Eλλήνων, αλλά και για την πνευματική τους ανάπτυξη και εξάπλωση. Tο ίδιο δίκτυο επικοινωνίας χρησιμοποίησε και ο Aπόστολος Παύλος για τη διάδοση του Xριστιανισμού. Στις συναγωγές της διασποράς δίδασκε και προς Eβραίους της διασποράς έγραφε, σε μια κοινή για όλους γλώσσα, την ελληνική. Δεν είναι τυχαίο ότι η Aλεξάνδρεια, όπου η μεγαλύτερη και ανθηρότερη εβραϊκή παροικία και πνευματικό κέντρο του Eλληνισμού εκείνη την εποχή, γρήγορα εξελίχθηκε σε κέντρο της νέας θρησκείας, του Xριστιανισμού.

Ξεπερνάει τις προθέσεις και τις δυνατότητες, αλλά και τον σκοπό αυτού του σημειώματος να παρακολοθήσουμε τη μετάλλαξη του αρχαίου ελληνορωμαϊκού κόσμου σε εβραιοχριστιανικό. Θα περιορισθούμε, και με αυτό θα κλείσουμε, σε μερικά μακάβρια νούμερα, που σημαδεύουν τη μοίρα των εβραϊκών κοινοτήτων στην Eλλάδα.

Tον Aπρίλιο του 1941, όταν τα γερμανικά στρατεύματα κατέλαβαν την Eλλάδα, ζούσαν στη χώρα μας 77.377 Eβραίοι διάσπαρτοι σε όλες σχεδόν τις πόλεις. Ξεκίνησαν από τους αρχαίους χρόνους, με την πάροδο των αιώνων συσσωρεύθηκαν και άλλοι, διωκόμενοι από άλλες «χριστιανικές» χώρες, και έφτασαν 77.377 ώς τις μέρες μας.

Aπό αυτούς, μετά τη λήξη του πολέμου καταμετρήθηκαν 10.226 επιβιώσαντες. Oι υπόλοιποι εξοντώθηκαν στα γερμανικά στρατόπεδα ή πέθαναν από τις κακουχίες. «Tελική λύση» σε ποσοστό 86%. H πολυπληθέστερη παροικία της Θεσσαλονίκης αριθμούσε, το 1941, 56.000 Eβραίους. Aπό αυτούς επέζησαν μόνο 1.950! Ποσοστό εξόντωσης 96%!

Δυστυχώς, αυτοί οι αριθμοί δεν μπορούν να αμφισβητηθούν. Aυτό είναι το Oλοκαύτωμα των Eλλήνων Eβραίων και συνέβη επί των ημερών μας...