Τρίτη, 29 Δεκεμβρίου 2015

Πώς μας επηρεάζει η έλλειψη ύπνου

Πόσες ώρες πρέπει να κοιμόμαστε την ημέρα; Είπατε οκτώ; Μπράβο, οι καλοί μαθητές. Πάμε τώρα στα δύσκολα: Γιατί πρέπει να κοιμόμαστε οκτώ ώρες –τουλάχιστον– την ημέρα; Γιατί ο ύπνος κάνει καλό σε διάφορα πράγματα. Και όχι μόνο γι’ αυτό, αλλά και για κάτι σαφώς σοβαρότερο: Γιατί η έλλειψη ύπνου κάνει κακό σε ένα σωρό σημαντικούς τομείς της ζωής και της υγείας μας. Θέλετε λεπτομέρειες; Τις έχουμε παρακάτω.
Πόσες ώρες πρέπει να κοιμόμαστε την ημέρα; Είπατε οκτώ; Μπράβο, οι καλοί μαθητές. Πάμε τώρα στα δύσκολα: Γιατί πρέπει να κοιμόμαστε οκτώ ώρες –τουλάχιστον– την ημέρα; Γιατί ο ...
... ύπνος κάνει καλό σε διάφορα πράγματα. Και όχι μόνο γι’ αυτό, αλλά και για κάτι σαφώς σοβαρότερο: Γιατί η έλλειψη ύπνου κάνει κακό σε ένα σωρό σημαντικούς τομείς της ζωής και της υγείας μας. Θέλετε λεπτομέρειες; Τις έχουμε παρακάτω.

Η νύστα προκαλεί ατυχήματα

Σύμφωνα με έρευνες, η κούραση που προκαλείται από την ανεπάρκεια ύπνου είναι η αιτία για 100.000 αυτοκινητιστικά ατυχήματα και 1.500 θανάτους στο δρόμο, μόνο στις ΗΠΑ. Άλλες έρευνες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που κοιμούνται λιγότερες από οκτώ ώρες την ημέρα είναι πιο επιρρεπείς σε ατυχήματα στον χώρο εργασίας τους. 

Η έλλειψη ύπνου μας κάνει χαζούς

Ο ύπνος παίζει σημαντικό ρόλο στη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου μας, στην σκέψη και στις μαθησιακές μας ικανότητες. Η έλλειψή του δυσχεραίνει την προσοχή, την ικανότητα συγκέντρωσης, την εγρήγορση, την επαγωγική σκέψη και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων. Έχει, επίσης, αποδειχθεί πως η ανθρώπινη μνήμη ζημιώνεται ανεπανόρθωτα εξαιτίας της έλλειψης ύπνου.

Προκαλεί σημαντικά προβλήματα υγείας

Οι διαταραχές στον ύπνο και η χρόνια έλλειψή του έχουν συνδεθεί με σοβαρές ασθένειες όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα, η πίεση στο αίμα, το έμφραγμα, ο διαβήτης και τα αναπνευστικά προβλήματα. Σύμφωνα με έρευνες, το 90% των ανθρώπων που υποφέρουν από αϋπνία έχουν και ένα τουλάχιστον από αυτά τα προβλήματα.

Ρίχνει τη λίμπιντο

Το να μην κοιμάστε αρκετά μειώνει δραματικά την διάθεσή σας για σεξ. Και δεν είναι μόνο αυτό: Έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Κλινική Ενδοκρινολογία και Μεταβολισμός έδειξε ότι οι άνδρες που υποφέρουν από την διαταραχή που είναι γνωστή ως άπνοια ύπνου εμφανίζουν πολύ χαμηλότερα επίπεδα τεστοστερόνης από τα φυσιολογικά.

Μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη

Σε πρόσφατη έρευνα, οι ασθενείς που είχαν διαγνωστεί με κατάθλιψη έτειναν να κοιμούνται έξι ώρες ή λιγότερες κάθε βράδυ. Μια δεύτερη έρευνα, μάλιστα, απέδειξε το αντίστροφο: από τους 10.000 ανθρώπους που συμμετείχαν, εκείνοι που υπέφεραν από αϋπνία είχαν πέντε φορές περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν συμπτώματα κατάθλιψης. Για την ακρίβεια, η αϋπνία είναι συχνά ένα από τα πρώτα συμπτώματα της ύπουλης αυτής ψυχοσωματικής ασθένειας.

Γερνά το δέρμα

Θα έχετε παρατηρήσει πως το δέρμα φαίνεται θαμπό και τα μάτια σας πρησμένα μετά από μερικά απανωτά ξενύχτια. Γίνεται, όμως, και χειρότερο: Μακροπρόθεσμα, η χρόνια έλλειψη ύπνου προκαλεί ρυτίδες, αφαιρεί από το δέρμα την ελαστικότητά του και σχηματίζει μαύρους κύκλους κάτω από τα μάτια. Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί, όταν δεν κοιμάστε αρκετά, ο οργανισμός σας παράγει περισσότερη κορτιζόλη, γνωστή και ως ορμόνη του άγχους, η οποία καταστρέφει το φυσικό κολλαγόνο του δέρματος, κάνοντάς το να χάνει το σφρίγος και την ελαστικότητά του. Επίσης, όσο μεγαλώνουμε ο ύπνος βοηθά στην ανάπτυξη της μυϊκής μάζας, την διατήρηση της πυκνότητας του δέρματος και την ενδυνάμωση των οστών. 

Μας παχαίνει

Έρευνες επί ερευνών έχουν κατά καιρούς διαπιστώσει αυτό που όλοι κατά βάθος ξέρουμε καλά: Όσο λιγότερο κοιμάσαι, τόσο περισσότερο πεινάς κατά τη διάρκεια της μέρας, τόσο πιο πολύ τρως και τόσο περισσότερο παχαίνεις. Έρευνα του 2004, μάλιστα, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι που κοιμούνται έξι ώρες την ημέρα ή λιγότερες έχουν 30% περισσότερες πιθανότητες να γίνουν υπέρβαροι. Η έλλειψη ύπνου, μάλιστα, δεν αυξάνει μόνο την όρεξή μας, αλλά και τη λαχτάρα για τροφές πλούσιες σε λιπαρά και υδατάνθρακες –καθώς ο οργανισμός μας αναζητά απελπισμένα την ενέργεια που θα τον κρατήσει ξύπνιο. 

Μπορεί ακόμα και να μας σκοτώσει

Εικοσαετής έρευνα του Πανεπιστημίου του Whitehall της Βρετανίας, στην οποία συμμετείχαν 10.000 άνθρωποι, διαπίστωσε πως όσοι κοιμούνται από πέντε έως επτά ώρες την ημέρα διπλασιάζουν τις πιθανότητες θανάτου τους από οποιαδήποτε αιτία –με τα καρδιαγγειακά νοσήματα να είναι η πιο δημοφιλής εξ αυτών. 

Πηγή: webMD.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: