Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2008

χορός "μαύρων" εκατομμυρίων γύρω από τη Μονή Τοπλού ....

Άκρως ενδιαφέροντα στοιχεία, που ανατρέπουν κατά θεαματικό τρόπο ορισμένα γνωστά οικονομικά δεδομένα και πτυχές της πολύχρονης και ''σκοτεινής'' υπόθεσης, φαίνεται ότι ξεπροβάλλουν μετά τη χθεσινή ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του οικονομικού διαχειριστικού ελέγχου που πραγματοποιεί αιφνιδιαστικά εδώ και τέσσερις ημέρες, γύρω από την υπόθεση της αξιοποίησης των 26 χιλιάδων στρεμμάτων της Μονής Τοπλού, ο οικονομικός επιθεωρητής Κρήτης κ. Μανόλης Χριστοδουλάκης.
Με έναυσμα την ενεργοποίηση της πάγιας υπουργικής εντολής ελέγχου της υπόθεσης που έχει δοθεί από το 2002, αλλά και με πρόσφατη εντολή, όπως ανακοίνωσε επισήμως χθες μέσα από τα έδρανα της Βουλής ο υφυπουργός Οικονομικών Αντώνης Μπέζας, ο κ. Χριστοδουλάκης αναμένεται να επανέρθει δριμύτερος από την ερχόμενη εβδομάδα "ξεσκονίζοντας" μέχρι τέλους κάθε φάκελο και έγγραφο πίσω από μια υπόθεση που φέρει δικαίως πλέον τον τίτλο του "Βατοπαιδίου της Κρήτης"...
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της "Ν.Κ.", ο κ. Χριστοδουλάκης σε αυτή την πρώτη φάση ασχολήθηκε κυρίως με ζητήματα που έχουν σχέση με τα ιδιοκτησιακά της Μονής, καθώς και του Ιδρύματος "Παναγία η Ακρωτηριανή", το οποίο διαχειρίζεται τη μεγάλη έκταση των 26 χιλιάδων στρεμμάτων. Στο μικροσκόπιο του επιθεωρητή κατά την πρώτη φάση του ελέγχου μπήκαν επίσης οι διαδικασίες παραχώρησης των 26 χιλιάδων στρεμμάτων στο Ίδρυμα, οι διαδικασίες κάτω από τις οποίες παραχωρήθηκαν βάσει σύμβασης για 80 χρόνια σε αγγλική εταιρεία, αλλά και οι οικονομικοί όροι της συμφωνίας. Το δεύτερο σκέλος στο οποίο κινήθηκε ο κ. Χριστοδουλάκης αφορά στα οικονομικά ανταλλάγματα τα οποία έχουν πάρει μέχρι στιγμής το Δημόσιο και η Μονή από τους Άγγλους μετά την υπογραφή της σύμβασης το 1998.
Σύμφωνα λοιπόν με τις ίδιες πληροφορίες, ο οικονομικός επιθεωρητής από την ερχόμενη εβδομάδα επανέρχεται προκειμένου να ......
...... ελέγξει τους οικονομικούς όρους όλης της σύμβασης, τη διαφάνεια της εταιρείας αλλά και τη διαφάνεια των διαδικασιών σε Ίδρυμα και Μονή. Κατά μία μάλιστα πληροφορία, ο κ. Χριστοδουλάκης θα ελέγξει μεταξύ άλλων αν έχει γίνει υποβολή του δικαιολογητικού Ε9, και αν - εφόσον υπάρχει - απηχεί όντως τα πραγματικά περιουσιακά στοιχεία σχετικά με τα ακίνητα της Μονής.

Ποσό-"μαμούθ"
Ο έλεγχος της όλης υπόθεσης φαίνεται τη στιγμή αυτή να επικεντρώνεται ιδιαίτερα στο κομμάτι των οικονομικών ανταλλαγμάτων που έλαβαν η Μονή και το Ίδρυμα για την παραχώρηση των 26 χιλιάδων στρεμμάτων στην αγγλική εταιρεία, όπου τα δεδομένα αλλάζουν - όπως προκύπτει - άρδην. Μέχρι και σήμερα υπήρχε η εκτίμηση πως η Μονή και το Ίδρυμα έχουν εισπράξει συνολικά ένα ποσό γύρω στα 200 εκατομμύρια δραχμές. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, ο οικονομικός επιθεωρητής φέρεται να έχει ήδη στα χέρια του στοιχεία που ανεβάζουν τις εισροές από την εταιρεία στο Ίδρυμα στο ποσό-μαμούθ του 1,2 δισ. δραχμών! Με βάση τα νέα αυτά σημαντικά δεδομένα, αλλά και τα νέα σοβαρά ερωτήματα που εύλογα προκύπτουν, βασικό ζητούμενο για τον κ. Χριστοδουλάκη - στο οποίο θα επικεντρωθεί από την ερχόμενη εβδομάδα - είναι να διασταυρώσει αν το πολύ μεγαλύτερο, όπως τελικά αποδεικνύεται, ποσό των εισροών που φέρεται να έχει εισπράξει το Ίδρυμα διατέθηκε πράγματι για κοινωφελείς σκοπούς, όπως ορίζεται στο καταστατικό του, ή αν έχει δαπανηθεί για άλλα ζητήματα και υποθέσεις, όπως ενδεικτικά οι αμοιβές δικηγόρων - περίπτωση η οποία συνιστά πρόδηλη παρανομία...

Επί τάπητος στη Βουλή
Ο οικονομικός έλεγχος που πραγματοποιείται τις ημέρες αυτές στα οικονομικά της Μονής Τοπλού έφτασε χθες το πρωί μέχρι τα έδρανα του Κοινοβουλίου... Κατά τη συζήτηση της επερώτησης των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με τη Μονή Βατοπαιδίου, ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος Αλέκος Αλαβάνος έστρεψε το ενδιαφέρον και στο θέμα της Μονής Τοπλού, καλώντας τον υφυπουργό να δώσει απαντήσεις και για το... δεύτερο αυτό "Βατοπαίδιο". Από την πλευρά του, ο κ. Μπέζας περιορίστηκε αρχικά σε μία γενικόλογη απάντηση, λέγοντας πως τη στιγμή αυτή γίνονται φορολογικοί έλεγχοι στη Μονή Βατοπαιδίου, όπως και σε άλλες περιουσίες και δημόσιους χώρους, υπονοώντας έτσι και τη Μονή Τοπλού.
Στο σημείο αυτό ο κ. Αλαβάνος επανήλθε δριμύτερος και κάλεσε σε επιτακτικό ύφος τον υφυπουργό να απαντήσει επί συγκεκριμένης πλέον βάσης. Αν, όπως σημείωσε, έχει ξεκινήσει ήδη φορολογικός έλεγχος, όπως προκύπτει από τοπικά δημοσιεύματα, στη Μονή Τοπλού, αν ο έλεγχος αυτός γίνεται με εντολή ή όχι του υπουργείου και αν θα ακολουθήσει εις βάθος έλεγχος γύρω από τη μεταβίβαση της κυριότητας από ένα μοναστήρι που έχει μονάχα ένα μοναχό και έναν καντηλανάφτη στην αγγλική εταιρεία. Η απάντηση του κ. Μπέζα ήταν πως έχει ξεκινήσει έλεγχος με εντολή του υπουργείου Οικονομικών.

Mπαίνει στο "μεδούλι" της υπόθεσης ο επιθεωρητής
Αφετηρία για την αιφνιδιαστική αυτή παρέμβαση, ενάντια μάλιστα στην αξιοσημείωτη πλήρη "ηρεμία" η οποία καταγράφονταν από πλευράς των ελεγκτικών μηχανισμών, στάθηκαν - όπως προκύπτει από πληροφορίες - τα νέα στοιχεία που ήρθαν το τελευταίο διάστημα στο φως της δημοσιότητας μέσα από τα διαδοχικά αποκαλυπτικά δημοσιεύματα της "Ν.Κ.". Ορμώμενος από τα νέα δεδομένα, ο κ. Χριστοδουλάκης αποφάσισε να αναλάβει δράση, ενεργοποιώντας επί της ουσίας την πάγια εντολή από πλευράς υπουργείου Οικονομικών για συνεχή έλεγχο στα οικονομικά της Μονής, εντολή που είχε αρχικά δοθεί το 2002, αλλά για άγνωστους λόγους πάγωσε στην πορεία των χρόνων.
Ο έλεγχος όμως φαίνεται πλέον ότι συνοδεύεται και από την άνωθεν κυβερνητική "βούλα", καθώς, απαντώντας χθες στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ Αλέκου Αλαβάνου, ο υφυπουργός Οικονομικών Αντώνης Μπέζας έκανε λόγο για νέα εντολή που έχει δοθεί από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Επιθεώρησης του υπουργείου. Ακολουθώντας πλέον δύο εντολές, ο κ. Χριστοδουλάκης θα μπει από την ερχόμενη βδομάδα πιο βαθιά στο "μεδούλι" της υπόθεσης, και με σημείο αναφοράς κάποια άκρως θεαματικά πρώτα δεδομένα και αποτελέσματα φέρεται αποφασισμένος να ελέγξει εξονυχιστικά κάθε φάκελο και έγγραφο που σχετίζεται με την υπόθεση της Μονής Τοπλού, με το ενδιαφέρον πάντοτε στραμμένο και στους τρεις βασικούς άξονες - το μοναστήρι, το Ίδρυμα "Παναγία η Ακρωτηριανή" και την αγγλική εταιρεία στην οποία έγινε η παραχώρηση της μεγάλης ακίνητης έκτασης.

ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΗ ΣΑΒΒΙΔΗ στη «ΝΕΑ ΚΡΗΤΗ»

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΑΣΕΙ 15 ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΑΚΟΜΗ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ Ο ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΝΗ ΤΟΠΛΟΥ, ΓΙΑΤΙ ΚΥΡΙΕ;
Μήπως έχει σχέση με το Έθνος – Πρώτο Θέμα και το συγκρότημα Μπόμπολα, μέτοχο στην βρετανική εταιρία που ανέλαβε την αξιοποίηση;;;;;
Με τα χίλια σπρώχνουν τον Καρχιμάκη οι 5 καναλο-εκβιαστές. Και τι κερδίζουν από αυτόν; Στηρίζει με κάθε τρόπο την επένδυση στο ΤΟΠΛΟΥ εδώ και πολλά χρονια. Ερωτήσεις στη βουλή, πιέσεις, μεσολαβήσεις.
Δεν αναρωτιεστε ΓΙΑΤΙ ο Καρχιμάκης μετά τις φωνές του για το Βουλγαράκη εριξε τους τόνους στο θεμα του Βατοπεδίου, ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΠΑΠΙΑ KAI ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙ;;;;;;
ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΑΚΟΜΗ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΑΣ ΚΥΡΙΕ ΚΑΡΧΙΜΑΚΗ.

Παπουτσάκης είπε...

Ανοχύρωτες οι περιοχές Natura 2000
Η Πολιτεία δεν έχει ορίσει τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται στους σημαντικούς οικοτόπους

Του Γιωργου Λιαλιου

Προ ημερών, η χώρα μας βρέθηκε και πάλι στο εδώλιο του Ευρωδικαστηρίου, εξαιτίας της αδυναμίας της να θωρακίσει τις ζώνες προστασίας άγριων πτηνών. Παράλληλα, το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν οι καταγγελίες περί καταστρατήγησης περιοχών Natura: για ανέγερση ή διατήρηση αυθαιρέτων (λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου), για αποχαρακτηρισμούς δασικών εκτάσεων (Ελαφόνησος), για αδειοδότηση πλήθους βιοτεχνικών δραστηριοτήτων (κοιλάδα και εκβολές Σπερχειού). Τίποτε απ' όλα αυτά δεν θα συνέβαινε, βέβαια, αν η Ελλάδα είχε φροντίσει να ξεκαθαρίσει τα πιο στοιχειώδη: τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται. Η Πολιτεία όμως επιλέγει να κλείσει τα μάτια.

Ηδη από την προηγούμενη δεκαετία, η Ευρωπαϊκή Ενωση αναγνώρισε τη σημασία των πιο πλούσιων οικοσυστημάτων ως εθνικού κεφαλαίου της κάθε χώρας και ζήτησε από αυτές να τις καθορίσουν και να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο προστασίας και διαχείρισής τους. Αυτό που σήμερα είναι γνωστό ως Natura 2000 είναι ένα ευρωπαϊκό οικολογικό δίκτυο, στο οποίο η Ελλάδα συμμετέχει με τις 371 πιο πολύτιμες περιβαλλοντικά περιοχές της (αντιστοιχούν περίπου στο 21% της έκτασης της χώρας).

Η Ελλάδα εξαρχής χειρίστηκε με ιδιαίτερη προχειρότητα το ζήτημα. «Στη δεκαετία του '90 η Ε.Ε. έδωσε κονδύλια από το Β΄ ΚΠΣ στην Ελλάδα και στις άλλες χώρες για να εκπονήσουν ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες για τις προστατευόμενες περιοχές τους. Μελέτες που θα ορίζουν πού επιτρέπεται τι», εξηγεί στην «Κ» η κ. Θεοδότα Νάντσου, υπεύθυνη πολιτικής της περιβαλλοντικής οργάνωσης WWF. «Οντως η Ελλάδα ανέθεσε πολλές από τις μελέτες αυτές, αλλά ουδέποτε τις θεσμοθέτησε. Το 2000, λοιπόν, η Ε.Ε. μας απείλησε ότι θα ζητήσει την επιστροφή των κονδυλίων. Κι έτσι η Ελλάδα έκανε τη μοναδική έως σήμερα οργανωμένη κίνηση για τις προστατευόμενες περιοχές: ίδρυσε 27 φορείς διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών (29 αν συνυπολογιστούν ο Κηφισός και ο Ελαιώνας στην Αττική), που αντιστοιχούν σε 87 προστατευόμενες περιοχές, δηλαδή λιγότερο από το 1/3. Εκτοτε, έχουν γίνει ελάχιστα».

Η ευρωπαϊκή οδηγία

Στην πραγματικότητα, βέβαια, η ζωή στις προστατευόμενες περιοχές δεν «πάγωσε» με την ανακήρυξη των Natura ούτε βέβαια ήταν αυτό το ζητούμενο. «Υπάρχει μια παρεξήγηση σχετικά με τις Natura. Η ευρωπαϊκή οδηγία δεν απαγορεύει οποιαδήποτε δραστηριότητα a priori», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Πέτρος Κακούρος, δασολόγος - περιβαλλοντολόγος στο Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων - Υγροτόπων (ΕΚΒΥ). «Αυτό που ζητάει η Ε.Ε. είναι ό,τι κάναμε μέχρι σήμερα στις προστατευόμενες περιοχές και ό,τι θα κάνουμε να το αξιολογήσουμε σε σχέση με τις επιπτώσεις του. Μόνο όταν κάποια δραστηριότητα ρυπαίνει ή καταστρέφει πρέπει αυτή να ελέγχεται ή να περιορίζεται και όχι απαραίτητα να απαγορευθεί. Για παράδειγμα, δεν απαγορεύεται η αγροτική καλλιέργεια στις Natura, καθώς αυτό ενδεχομένως θα δημιουργούσε πρόβλημα στην οικολογική ισορροπία της περιοχής».

«Οι Natura δεν είναι περιοχές «σε γυάλινο κλουβί», στις οποίες απαγορεύεται η δόμηση, η καλλιέργεια, οι επιχειρηματικές δραστηριότητες», εξηγεί στην «Κ» η αναπλ. καθηγήτρια Οικολογίας στο Τμήμα Βιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Μαργαρίτα Αριανούτσου. «Απλά πρέπει να γνωρίζουμε τα στοιχεία της βιοποικιλότητας και να εκπονούμε σχέδια διαχείρισης, που να έχουν κοινωνική συναίνεση. Να αποκτά κάθε περιοχή έναν πυρήνα, που να τυχαίνει και της μεγαλύτερης προστασίας και περιφερειακές ζώνες στις οποίες να υπάρχει μια κλιμάκωση των δραστηριοτήτων».

Ποια είναι όμως η πραγματικότητα; «Το μεγαλύτερο πρόβλημα σε σχέση με τις προστατευόμενες περιοχές σήμερα είναι ότι η Πολιτεία δεν έχει ορίσει τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται σε κάθε περιοχή», συμπληρώνει η κ. Νάντσου. «Οι περισσότερες Natura δεν έχουν οριοθετηθεί ούτε έχουν χωριστεί σε ζώνες, ώστε να οριστούν χρήσεις γης σε καθεμία από αυτές. Για την απουσία αυτού του απαραίτητου πλαισίου υπάρχει σαφής πολιτική ευθύνη».

«Η ανακήρυξη μιας περιοχής ως Natura δεν συνεπάγεται προστασία. Ακόμα κι όταν η περιοχή αυτή είναι εθνικός δρυμός: χαρακτηριστικό παράδειγμα η Πάρνηθα, όπου δεν είχε γίνει τίποτα για να προστατευθεί από τον κίνδυνο πυρκαγιάς», λέει η κ. Αριανούτσου. «Σήμερα, οι Natura είναι ουσιαστικά ανοχύρωτες. Και είναι προφανές ότι δεν υπάρχει πολιτική βούληση για να οχυρωθούν. Αν υπήρχε, δεν θα έπρεπε να περιμένουμε να καταστραφεί μια προστατευόμενη περιοχή για να λάβουμε μέτρα».

Μέτρα προστασίας

Ποια είναι, λοιπόν, τα μέτρα που θα έπρεπε να λάβει η Πολιτεία για να προστατεύσει τους πιο σημαντικούς οικοτόπους της; «Θα έπρεπε να προωθηθούν πολύ άμεσα οι ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες για τις ζώνες και της χρήσης γης κάθε Natura, να τελειώνουμε επιτέλους με αυτήν την εκκρεμότητα. Να ξέρει ο καθένας πού επιτρέπεται τι», τονίζει η κ. Αριανούτσου. «Στη συνέχεια, θα έπρεπε βάσει των σχεδίων αυτών να ληφθούν μέτρα, σε συνεργασία με τους επιστήμονες και τις τοπικές κοινωνίες. Μέτρα που να έχουν την αποδοχή όλων, ώστε οι Natura να μην είναι ταμπού και να μην προκαλούν φόβο και αντιδράσεις».

«Πρέπει η Πολιτεία να έχει στρατηγικό σχεδιασμό για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας», υπογραμμίζει ο κ. Κακούρος. «Ο σχεδιασμός θα πρέπει να ορίσει τις περιοχές και τα είδη που έχουν προτεραιότητα -λ.χ. επειδή δέχονται μεγάλες πιέσεις- και εκεί να εστιάσουμε σε πρώτη φάση τις ενέργειές μας. Η προστασία των περιοχών πρέπει να σχεδιάζεται σε βάθος δεκαετιών, δεν μπορεί να γίνεται με ορίζοντα τετραετίας».

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_100082_05/10/2008_286987

Παπουτσάκης είπε...

Μόνο μία στις τρεις έχει φορέα για την προστασία και διαχείριση

Μόνο το 1/3 των προστατευόμενων περιοχών της χώρας έχει φορέα διαχείρισης, δηλαδή το ορισμένο από την Πολιτεία επιστημονικό όργανο που ασχολείται με την προστασία και την ανάδειξη του φυσικού πλούτου κάθε περιοχής. Ωστόσο, όπως έδειξε η εμπειρία της πρώτης πενταετίας, οι φορείς διαχείρισης αντιμετωπίζουν πολλά και σημαντικά προβλήματα, με αποτέλεσμα να υπολειτουργούν ή να παραμένουν ανενεργοί.

Στροφυλιά και Κοτύχι

Κατ’ αρχάς, η εσπευσμένη δημιουργία των φορέων το 2003 δεν συνεπαγόταν την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για την προστασία κάθε περιοχής (Προεδρικά Διατάγματα ή κοινές υπουργικές αποφάσεις). «Ο φορέας προστασίας του δάσους Στροφυλιάς και της λιμνοθάλασσας Κοτυχίου ιδρύθηκε το 2003.

Η ειδική περιβαλλοντική μελέτη έχει ολοκληρωθεί, ωστόσο η ανακήρυξη της περιοχής σε εθνικό πάρκο έχει καθυστερήσει», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος του φορέα της περιοχής, κ. Δημ. Κατσαρός. «Επομένως, δεν έχουμε ακόμα στα χέρια μας το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο. Το πρόβλημα είναι κάθε άλλο παρά θεωρητικό. Ερχεται για παράδειγμα ένας επιχειρηματίας για να κάνει μια επένδυση και δεν γνωρίζει αν επιτρέπεται και με ποιους όρους. Η κάθε υπηρεσία του δίνει μια διαφορετική γνωμοδότηση». Επιπλέον, όλοι οι φορείς αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα χρηματοδότησης, καθώς δεν χρηματοδοτούνται μέσα από τον τακτικό προϋπολογισμό, αλλά μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων. «Αυτό για ένα εθνικό κεφάλαιο, όπως είναι το φυσικό περιβάλλον, είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Δημιουργεί διακοπές στην απασχόληση του προσωπικού και ανακολουθία στις λειτουργικές δαπάνες του φορέα», λέει ο κ. Κατσαρός.

Συμβουλευτικός ρόλος

Επίσης, το πεδίο δράσης των φορέων είναι περιορισμένο, καθώς ο ρόλος τους είναι κατά βάση συμβουλευτικός. «Οι φορείς λειτουργούν επικουρικά ανάμεσα στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, όπως τα δασαρχεία και οι πολεοδομίες.

Ωστόσο, οι αποφάσεις τους δεν είναι δεσμευτικού χαρακτήρα», επισημαίνει στην «Κ» ο κ. Κατσαρός. «Οι φορείς δημιουργήθηκαν εσπευσμένα και χωρίς να υπάρχει προηγούμενη εμπειρία», συμπληρώνει. «Γι’ αυτό και το μοντέλο αυτό δεν είναι πολύ επιτυχημένο. Κατά τη γνώμη μου, χρειαζόταν πρώτα μια περίοδος πειραματισμού, με λίγους πιλοτικούς φορείς οι οποίοι θα στηριζόταν με χρηματοδότηση».

«Φοβάμαι ότι μαθαίνουμε με πάρα πολύ αργούς ρυθμούς», λέει η κ. Αριανούτσου. «Οσο εμείς καθυστερούμε, όμως, δημιουργούνται τετελεσμένα και αδιέξοδα. Τα οποία κάποιοι θα επικαλεστούν αύριο για να ζητήσουν χαλάρωση των περιορισμών. Αυτά συμβαίνουν με την ανοχή της Πολιτείας, η οποία δεν δείχνει διατεθειμένη να προχωρήσει».

Αδειες για βιοτεχνίες στις εκβολές του Σπερχειού

Σε βιοτεχνικό πάρκο έχει μετατραπεί μια ολόκληρη περιοχή Natura στη Φθιώτιδα. Στην προστατευόμενη περιοχή του Σπερχειού οι βιοτεχνικές επιχειρήσεις που προϋπήρχαν, αλλά και οι νέες, εξακολουθούν να αδειοδοτούνται κανονικά. Η νομαρχία υποστηρίζει ότι οι βιοτεχνικές δραστηριότητες προϋπήρχαν της Natura και δεν είναι εύκολο να απομακρυνθούν. Η περιοχή, όπως ήταν επόμενο, δεν έχει θεσμοθετημένο πλαίσιο προστασίας...

Η προστατευόμενη περιοχή της κοιλάδας και των εκβολών του Σπερχειού και του Μαλιακού Κόλπου καταλαμβάνει έκταση 340.000 στρεμμάτων, από το στόμιο του κόλπου έως τις πηγές του Σπερχειού, στον Τυμφρηστό.

Ο ποταμός και οι εκβολές του προσφέρουν ένα ιδανικό οικοσύστημα, όπου απαντούν προστατευόμενα είδη πτηνών και ψαριών. Η περιοχή έχει ενταχθεί στο δίκτυο περιοχών Natura 2000, ωστόσο, το πλαίσιο προστασίας της περιοχής δεν έχει ακόμα θεσμοθετηθεί.

Σε μεγάλο τμήμα της περιοχής αυτής, όμως, η Νομαρχία Φθιώτιδας εξακολουθεί να αδειοδοτεί πλήθος βιοτεχνικών δραστηριοτήτων, παρ’ όλο που η ΒΙΠΕ Λαμίας δεν θεωρείται κορεσμένη. Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Κ», το 2008 η νομαρχία ενέκρινε περιβαλλοντικούς όρους για οκτώ επιχειρήσεις μέσα στη Natura (μεταξύ των οποίων τυροκομείο, δεξαμενές αποθήκευσης πετρελαίου, συνεργεία αυτοκινήτων, εργαστήριο ζαχαρωτών και ζυμαρικών και πρατήρια καυσίμων. Επίσης, η νομαρχία έδωσε άδεια το 2007 για τουλάχιστον 25 επιχειρήσεις μέσα στη Natura και το 2006 για ακόμα 10, κυρίως βιοτεχνίες και κτηνοτροφικές μονάδες.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν πρόκειται για ανανέωση των προϋπαρχόντων αδειών, αλλά για νέες επιχειρήσεις. Πώς συνάδουν όλες αυτές οι επιχειρήσεις με το χαρακτήρα της Natura; Τι περιθώριο θα έχει εκ των υστέρων η Πολιτεία να εφαρμόσει νέες προστατευτικές ή περιοριστικές ρυθμίσεις, όταν μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων θα έχει ανανεώσει το δικαίωμα παρουσίας τους στην προστατευόμενη περιοχή;

Από την πλευρά της η νομαρχία υποστηρίζει ότι η Natura συμπεριέλαβε ολόκληρη την περιοχή νότια και δυτικά της Λαμίας, στην οποία προϋπήρχε μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που δεν γίνεται –ούτε υπάρχει πρόθεση– να απομακρυνθούν από τη μια μέρα στην άλλη. «Η Natura είναι πολύ μεγάλη και ουσιαστικά περιλαμβάνει το ζωτικό χώρο της Λαμίας», λέει στην «Κ» ο προϊστάμενος του Τμήματος Περιβάλλοντος της νομαρχίας, κ. Αντώνης Τερζής. «Στην περιοχή αυτή υπάρχει πλήθος δραστηριοτήτων πολύ πριν δημιουργηθεί η ΒΙΠΕ Λαμίας και οριστεί η Natura. Αλλωστε, από την ίδια περιοχή διέρχεται η ΠΑΘΕ και ο Ε65, καθώς και η νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων. Οσον αφορά τις αδειοδοτήσεις, η νομαρχία κάνει ό,τι το ΥΠΕΧΩΔΕ και η περιφέρεια. Το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος για την περιοχή, πάντως, προβλέπει μεταβατικές διατάξεις για τις επιχειρήσεις. Ολα αυτά θα εξεταστούν».

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_100004_05/10/2008_286986

Παπουτσάκης είπε...

Μόνο στα χαρτιά οι περιοχές Natura
Χαρακτηριστικά τα εγκλήματα κατά της φύσεως στην Ελαφόνησο

Μόνο κατ' όνομα είναι προστατευόμενες οι περιοχές ιδιαίτερης φυσικής ομορφιάς Natura της Ελλάδας, όπως καταδεικνύει η υπόθεση της Ελαφονήσου. Μια δεκαετία μετά την ένταξη 371 περιοχών στο δίκτυο Natura (το 21% της έκτασης της χώρας!), η Πολιτεία δεν έχει ακόμα ορίσει τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται σε κάθε μια από αυτές, αφήνοντάς τες πρακτικά ανοχύρωτες. Αντίστοιχα, τα 2/3 των περιοχών Natura παραμένουν έως σήμερα χωρίς φορέα διαχείρισης, το όργανο δηλαδή που θα ασχολείται με την προστασία και την ανάδειξή τους. «Με λίγα λόγια, Natura δεν σημαίνει στην Ελλάδα και προστασία», τονίζουν οι ειδικοί.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_100115_05/10/2008_287278